Nem barátságos

Jönnek a hírek: a Microsoft ajánlatot tett a Yahoo!-ra. Felvásárlási szándék ez, méghozzá nem is barátságos. Fontos hír ez, el is határoztam, hogy feltétlenül írok róla egy bejegyzést.

De vajon mit is kellene megírni? Van itt valami újdonság, valami szenzáció, amit be kell vésni a fába, amiről írni kell? Tulajdonképpen nincs. Úgy látom, a világ sincs különösebben meglepve. Az informatikai ipar beérett, az ilyen típusú felvásárlások és összeolvadások az érett iparágak tipikus jelenségei. A nagyok, akik sok pénzzel a tarsolyukban vészelték át a nagy válságot, már régóta űzik ezt a sportot. Olyan ez az egész, mint amikor két nagy közüzem egyesül – nyilatkozta valaki az egyik újságban.

Az sem újdonság, hogy a Microsoft legnagyobb vetélytársa a Google. A reklámos üzleti modell sok pénzt hozott a konyhájukra. A keresések 62,4%-a feléjük irányul, szemben a Microsoft 2,9%-ával (múlt év decemberi adatok). A reklámos modell jelszava egyszerű: ahová a figyelem irányul, ott a pénz. A figyelem korlátozottan áll rendelkezésre. The economics of attention – mondaná Richard Lanham professzor, a reggeli kávéja mellett a The Wall Street Journalt olvasgatva a Chicagói Egyetemen. A Yahoo! tervezett felvásárlása a Google elleni manőver. Harc a figyelemért. Egyben annak a beismerése, hogy a Netscape elleni sikeres stratégia (vedd át, terjeszd ki) a Google ellen nem jött be, valami mást kell kitalálni.

Az sem meglepő, hogy a Google a monopólium vádjával védekezik. Ha az ügylet mégis létrejön, valószínűleg azt is megfigyelhetjük majd, hogy az ilyen házasságokat nehéz elhálni: a felvásárlás kismiska az integrációhoz képest, pláne ilyen méretekben. De ez sem újdonság: az AOL-Turner frigy már régóta tananyag az üzleti iskolákban.

Hát akkor nincs is újdonság? De van. Úgy emlékszem, Bill Gates eddig fontosnak tartotta, hogy a cégnek sok pénze legyen a bankban. Egyszer ki is fejtette valahol: annyi pénz kell, hogy a szervezet akkor is működőképes maradjon, ha egy évig egy fillér bevétele sincs. Most kérdéses, hogy egy ilyen felvásárlás után tartani lehet-e ezt a stratégiát. Hírek szállingóznak arról, hogy a vételhez a cég hitelt venne fel, ami újdonságnak számít. A szokásos – nem csekély – piaci kockázat mellett megjelenhet a pénzügyi kockázat. De ezek egyelőre csak találgatások.   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.