Nav N Go

Tegnap volt az IVSZ Termékesítési Akadémiájának első rendezvénye itt az iskolában. Az Akadémia alapgondolata az – ahogy a címe is mutatja -, hogy nem elég feltalálni valamit, ki is kell vinni a piacra, el kell adni, méghozzá jó pénzért. Okosak vagyunk, tudunk fejleszteni, de csak kevesen értenek közülünk a termékesítéshez, a (világ)piaci munkához, ezért aztán a hasznot sokszor mások zsebelik be – szoktuk mondogatni, mindenféle példákat felhozva: lám, ez is, az is magyar ötlet volt eredetileg…

Az Akadémia ezen a helyzeten kíván változtatni a maga eszközeivel. A koncepció egyszerű: minden foglalkozáson tárgyaljunk meg egy példát, egy hazai cég esetét, méghozzá úgy, hogy valaki adjon hozzá hátteret, mutassa be a körülményeket, adjon olyan modelleket, amelyek segítségével jobban meg lehet érteni, mi is történik tulajdonképpen, mi az általános és mi az egyedi a példában, aztán persze beszélgetés és vita a közönséggel.

A tegnapi félnapos programban három előadás hangzott el. Az elsőt Fazakas András, a Nav N Go vezetője tartotta, aki természetesen a saját cégéről beszélt. Igazi sikertörténet, meredeken felfelé tartó grafikonok. Utána én következtem egy IT piaci helyzetképpel és egyszerű modellekkel. A sort Peresztegi Zoltán zárta, aki a Google stratégiájáról és térképes szolgáltatásairól számolt be.

Jó közönség, élénk vita. A Nav N Go igazi állatorvosi ló, remek nyitópélda a sorozathoz. Az egyik kérdés: tulajdonképpen mit is lehet termékesíteni? Termékesíteni azt lehet, ami eladható, tehát értéke van, amit valaki hajlandó megfizetni. Termék lehet egy tárgy, egy szolgáltatás, egy szoftver, amit egy vállalat állít elő. De termék lehet maga a cég is: kitalálható, bevezethető, felfuttatható, eladható. Van hozzá piac, van kínálat, van kereslet, van ár. Sokan élnek ebből: vállalatokat gründolnak, aztán egy megfelelő pillanatban eladják őket. Sokfelé olvasom és hallom: a mai IT-s vállalkozások jó része arról álmodik, hogy egyszer majd megveszi valamelyik nagy, mondjuk a Microsoft, a CISCO vagy a Google. Ők vásárolnak is. Amerikában is elmúltak azok az idők, amikor IT-s, internetes vállalkozások százával vonultak ki a tőzsdére. Az IT piacra ma inkább a konszolidáció a jellemző, oligopolisztikus tünetekkel.

De maradjunk a termékesítésnél. A vállalat, a vállalkozás mint termék nem azonos a saját termékével. A vállalatnak képességei vannak, potenciálja van. Konkrét termékeinek fejlesztése, piacosítása csak az egyik a képességei közül. Aki értékes vállalatot akar csinálni, a képességek széles skáláján kell gondolkodnia.

De felmerültek másfajta kérdések is. Mi a helyzet az üzleti modellel? Milyen lesz a navigációs alkalmazások tipikus üzleti modellje az elkövetkező években? Licencelés? On demand webes szolgáltatás? Ugyanez ingyenessen, de reklámokkal megtűzdelve, valahogy úgy, ahogy a Google csinálja?

Aztán itt vannak a vezetési problémák, és ezzel vissza is kanyarodhatunk a vállalati képességek kérdéséhez. A Nav N Go rendkívül gyorsan nő, tele van a város a toborzó plakátjaikkal. A programozó, az alkalmazásfejlesztő tipikus „knowledge worker”: öntörvényű, szakmacentrikus, nehezen kezelhető, utálja a bürokráciát és az adminisztrációt, sokszor hűségesebb a szakmájához, a tudományához, mint az aktuális munkaadójához. Hogy lehet őket megtalálni, befogni, megtartani? Ha a vezetési könyvekben található szervezeti életút-modellekben van valami igazság, a Nav N Go-nak éreznie kell a növekedési fájdalmakat. Mi lesz, ha véget ér a kreativitás korszaka és kezdődik a hatékonyságé? Hogyan lehet hierarchiát építeni, kontrollrendszereket működtetni? Hogyan lehet középvezetőket ültetni olyan emberek nyakába, akik nehezen tűrik az irányítást, csak a szakmai tekintélyt tisztelik, ők maguk viszont ritkán akarnak vezetők lenni, mert félnek, hogy elszakadnak a szakmától, a többiek lehagyják őket?

Újabb kérdés: kerítés mögött fejleszteni, vagy nyitott platformot kínálni… De mára elég ennyi.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.