Nagy folyó

A Newsweek múlt évi utolsó száma egy sor hírességet, politikust, közéleti szupersztárt szólaltatott meg a jelen gondjairól és a jövő kilátásairól. A sorban a vállalati szektort Jeff Bezos képviselte. Bár az interjú nem utal rá, az Amazon főnökét pont tíz évvel ezelőtt, vagyis 1999 végén választotta meg az év emberének a Time magazin. Emlékszem a képre: Bezos egy csónakban (csónak – víz – Amazon) ült teljes Indiana Jones felszerelésben és vigyorgott. Most is van róla fénykép, ezen is vigyorog. Nem mosolyog: vigyorog. Az elmúlt tíz egynehány évben rengeteg képet láttam róla, a legtöbbön vigyorgott.

Amúgy minden oka megvan a jókedvre. Jómagam tíz évvel ezelőtt éppen az elektronikus üzletről írtam egy könyvet, amikor a Time cikke megjelent. Négy esettanulmányt tettem a végére, egyikük pont az Amazonról szólt. „Melyik békából lesz herceg?” – ez volt a Műszaki Kiadó által gondozott könyv alcíme, és azért választottam példaként Bezos cégét, mert a jelek szerint jó esélye volt rá, hogy egyike legyen a hercegeknek a sok dotcom béka között, akik körül már gyülekeztek a viharfelhők, a pénzes királykisasszonyok pedig egyre kevésbé hajlottak a csókra.

Esélyt mondok, mert biztosra nem lehetett menni, a könyvbe be is tettem egy grafikont, amely a cég forgalmának és nyereségének alakulását mutatta: az első görbe meredeken felfelé, a másik hasonló sebességgel lefelé ment. Növekvő, fejlesztő vállalat képét mutatták, amely egyszer talán nyereségesre fordul. A bizalmamat személyes vásárlói élményeimre építettem, én ugyanis akkor már túl voltam néhány Amazonos vásárláson, és azt tapasztaltam, hogy a modell működik: nekem van igényem, ők meg kielégítik, méghozzá hiánytalanul és pontosan. Alapjában véve ez kell egy jó üzlethez.

A dotcom válság nem rengette meg az Amazont, valószínűleg inkább jót tett neki: megszűrte a mezőnyt. A mögöttünk álló időszak pedig az elektronikus kereskedelem diadalmenetéről szólt, a menet élén pedig ott masíroz az Amazon. A cég közben könyvkereskedőből széles profilú áruházzá, majd informatikai szolgáltatóvá, a cloud computing egyik jeles képviselőjévé nőtte ki magát.

A palettát nemrég saját hardvereszközzel bővítette: kihozta a Kindle-t az elektronikus könyvolvasót. A Newsweek interjújában erről is szót ejtenek. Bezos szerint a hagyományos és Kindle-változatban egyaránt rendelkezésre álló könyvek forgalmából az utóbbi változaté már megközelíti az előbbiének a felét: a növekedés 35%-os május óta. „…We humans co-evolve with our tools” – mondja Bezos, amiben minden bizonnyal igaza van. Majd hozzáteszi: a hagyományos könyv napja leáldozóban van. Ebben már nem lennék olyan biztos. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.