Multi

Kedden klubreggeli az Akadémián az IT-Business szervezésében. A téma: hol jobb dolgozni, egy multinál vagy egy magyar tulajdonú cégnél?

Ha a közönség kellőképpen vegyes összetételű és aktív, az ilyen tárgyú vitáknak van egy tipikus lefolyása. Most is nagyjából ennek lehettünk tanúi. A kép egyre árnyaltabb lesz. Kiderül például, hogy a multi-magyar felosztás meglehetősen pontatlan és félrevezető. „Multi” csak annyit jelent, hogy multinacionális, vagyis több országban tevékenykedő. Jó lenne magyar tulajdonú multikat is látni, de belőlük sajnos meglehetősen kevés van. Vezetési szempontból célszerűbb lehet különböző méretbeli és életkori csoportokról, a piac fejlődési fázisairól, tőzsdén kívüli és tőzsdén belüli életről beszélni. Egy kis cégben másfajta vezetők kellenek, mint egy nagyban. Egy friss, innovatív iparágban másképp kell vezetni, mint egy beérettben. Aki tőzsdére megy, számítson rá, hogy bekerül a negyedéves darálóba.

Ha már „multinacionális” van az egyik oldalon, akkor a másikra a „lokális” vagyis csak a helyi piacon tevékenykedő céget tegyük. Az sem mindegy, hogy az operatív vezetés fölött koncentrált, akár egyszemélyes tulajdonosi kör van, vagy a tulajdon szóródik, a tulajdonosok között nincs domináns játékos.

A „multi” szó itthon sokak számára „külföldi, idegen, gyarmatosító mentalitású, bürokratikus, érzéketlen, pénzéhes, tőzsdei behemótot” jelent, pedig nem minden multi idegen, nincs minden multi kint a tőzsdén, nem minden multi behemót (nemrég jártam egy kétszáz fősnél), nem minden multi centralizál, stb. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.