Mobil

A The Wall Street Journal Europe egy sor adatot közöl a Deutsche Telekom mobil üzletágáról. Ezekbõl látható például, hogy a vállalatnak hány elõfizetõje van otthon és más országokban. Nem meglepõ, hogy a legtöbb elõfizetõ, összesen 28 millió, az anyaország lakosa. Az viszont már érdekesebb, hogy a 18 millió USA-beli elõfizetõ több bevételt hoz, mint a tíz millióval több német. Azt is láthatjuk, hogy az Egyesült Királyságban szerzett ügyfelek száma (16 millió) alig marad el az amerikaiakétól, mégsem hoznak feleannyi bevételt sem, mint az utóbbiak.

A bevétel növekedési üteme tekintetében az eltérések még látványosabbak. 2005. elsõ negyedévében az amerikai forgalom több mint 25%-kal nõtt az elõzõ év azonos idõszakához képest. Németországban (!), az Egyesült Királyságban és Ausztriában viszont csökkenést regisztráltak, a ködös királyságban például több mint 10%-ot. A DT-nek, mint tudjuk, az eddig említett négy országon kívül is vannak érdekeltségei. Ezek (név szerint a Cseh Köztársaság, Hollandia, Magyarország, Horvátország, Szlovákia és Macedónia) a The Wall Street Journalban a „futottak még” kategóriában szerepelnek, bár az elõfizetõk számát tekintve együttesen elérik a 15%-ot.

A legtöbb T-Mobile-os elõfizetõ tehát az USA-ban van, innen jön a legtöbb jövedelem, és itt volt legnagyobb a forgalom bõvülése. Na és most jön a találós kérdés: melyik ország mobilos üzletének esetleges eladásáról folyik a vita az óriáscég vezetésében? Hát az amerikai T-Mobile-éról. Vitáról van szó, tehát érveket sorolnak fel pro és kontra. De hogy került szóba éppen a T-Mobile USA? Hát úgy, hogy ami innen nézve nagynak látszik, az amerikai viszonylatban kicsi. A T-Mobile USA csak 10%-os piaci részesedést tud felmutatni, eltörpül a Verizon Wireless és a Cingular Wireless mellett. Ráadásul ahhoz, hogy versenyképes maradjon eme óriások mellett, hatalmas beruházásokra lenne szükség. Ezek nélkül a hangos szolgáltatás nem lenne elég olcsó, a mobilos internetes elérés pedig nem lenne elég gyors.

Tehát eladni vagy nem eladni, ez itt a kérdés. De van másik is: ha eladják az amerikai üzletágat, mit kezdenek az érte becslések szerint kapható 30 milliárd dollárral? Kiosztják a részvényeseknek, felturbózzák a többi ország mobilos üzletágát, új országokba szereznek érdekeltségeket vagy új szolgáltatásokat fejlesztenek ki? Valamit valószínûleg tenni kell, mert a DT részvényeinek árfolyama ez évben mintegy 12%-ot esett.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.