Mitológia

Scott Berkun a microsoftos Explorer-csapatban szerzett magának hírnevet a kilencvenes évek második felében. Új könyvének elején megemlíti, hogy nemrég a Google központjában járt, ahol véletlenül hozzácsapódott egy turistacsoporthoz. A társaság egyik elegáns tagja odafordult az idegenvezetőhöz: „Na és hol van itt a keresőmotor? Azt is megmutatják?” Berkun azt is feljegyzi, hogy a kérdés hallatán a csoportnak csak a fele mosolyodott el. Egyébként ő is fontosnak tartja, hogy a történet végén zárójelben elmagyarázza nekünk: ez a motor nem olyan motor…

Ennyit a digitális írástudásról.

A jópofa kis könyv egyébként az innovációval kapcsolatos mítoszokról szól. Innovatívvá tesz a fizikai környezet? – töpreng Berkun a Google napfényes termeit, uszodáit, látványos eszközeit nézegetve. Beethoven világa messze volt ettől, a mester mégis meglehetősen kreatívnak bizonyult. Azt is megtudtam a könyvecskéből, hogy az a történet az eBay alapításáról, amit eddig én is fűnek-fának meséltem iskolai órákon és konferenciákon, szóval az a történet a szép leányról, a szerelmes fiúról és a PEZ cukorkákról egyszerűen nem igaz. Marketing és PR célra találták ki romantikára vágyó embereknek és a közízlést kiszolgálni kívánó újságíróknak. Az igazság túlságosan száraz és komplikált lett volna. Newton fejére sem pottyant alma, Archimédesznek sem a fürdőkádban esett le a tantusz.

Miért születnek meg az innováció mítoszai? Berkun szerint miattunk: mi vágyunk rájuk, mi nem akarjuk látni a rengeteg munkát, kísérletezést, kudarcot, ami egy-egy látványos eredmény mögött van. Igény van mítoszra, mítoszokkal izgalmasabbnak, érthetőbbnek, felfoghatóbbnak tűnik a világ. Ha van kereslet, kínálat is akad. Amúgy itt van a polcon a Stanford University eBay-esettanulmánya. Mit ád isten, a kötelező történeti részben a PEZ cukorkával indítanak: „…inspired by his girlfriend’s desire…” Keresd a nőt!

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.