Megamerger

Az  AT&T felvásárolja a BellSouth-ot – az amerikai újságok napok óta ezzel a hírrel vannak tele. Tényleg érdekes esemény ez, és nemcsak az érintett vállalatok mérete miatt. Ha valaki nosztalgiázni akar, előáshatja az  AT&T történetét és elégedetten megállapíthatja: az öreg Bell Anyó kezd újra összeállni.

Itt van előttem egy rajz, ami a cég történetét mutatja a közelmúltig. A régi monopóliumot 1984-ben bontották szét, akkor vált ki belőle a hét Bell bébi. Közülük itthon valószínűleg az Ameritech neve cseng ismerősen, hiszen a kilencvenes évek elején ők vettek részt a MATÁV privatizációjában. Az Ameritech név azonban már a múlté, a kilencvenes évektől kezdődően ugyanis megindultak a mindenféle felvásárlások és összeolvadások. Ha a piaci értéket nézzük, Amerika vezető cége ma az AT&T több mint száz milliárd dolláros kapitalizációval, a második a nagy rivális, a Verizon, valamivel száz alatt. A BellSouth pár nappal ezelőtt 57 milliárdot ért. A negyedik helyezett, a Qwest a maga 12 milliárdjával jóval kisebb az előbbieknél.

A felvásárlás megítélése vegyes. Egyesek szerint a nagy cégek akkor kezdenek felvásárlásokba és összeolvadásokba, amikor nincs jobb ötletük, és a bonyolult akció körüli nyüzsgéssel igyekeznek leplezni a tehetetlenségüket. Mások szerint személyes ügyről van szó, az iparág néhány “nagy öregje” vetélkedik egymással, meg akarván mutatni, ki az úr a baromfiudvarban. Lehet, hogy ezekben is van valami igazság (általában szokott lenni). Sokkal érdekesebb azonban a kialakuló stratégiai helyzet.

A távközlés hagyományos vállalati köre Amerikában koncentrálódik és konszolidálódik. Ez leginkább a kábeltévés és az internetes cégek (Comcast, Time Warner stb.) szempontjából jelent fenyegetést. Ők már korábban beszálltak a telefonos üzletbe, most viszont azt tapasztalhatják, hogy a távközlési cégek részéről teljes gőzzel megindult az ellentámadás. Ők is ott akarnak lenni a nappaliban és a hálóban, méghozzá igen kecsegtető, integrált csomagokba rendezett ajánlatokkal.

Tegyük hozzá: a a kormányzat és a sajtó jó ideje emészti a kommunikációs hálózatokat birtokló távközlési cégek üzeneteit az internetes cégeknek. A távközlési vállalatok tulajdonosai hatalmas pénzeket fektettek eme hálózatok kiépítésébe, és most látni szeretnék azok megtérülését. Ma azt láthatják, hogy egyes internetes cégek (Amazon, eBay, Google meg a többiek) jó pénzt csinálnak ezeken a hálózatokon. Le lehetne ebből csípni valamennyit? És ha igen, akkor hogyan? Át lehetne rendezni a forgalmat a kommunikációs sztrádákon? Mondjuk ki lehetne-e alakítani fizetős gyorssávokat, a többiek meg bandukoljanak az út szélén? – ez a kérdés a jelek szerint sokak fejében megfordul.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.