MarketingeS

A marketinges szakkönyvek szerint a piacon sok termék és szolgáltatás életgörbéje jellegzetes, jobbra döntött, a két végén kivasalt S alakot mutat. A lappangást fellendülés követi, a növekedést lassulás, telítődés, esetenként hanyatlás. A görbén van néhány érdekes pont: az első az elrugaszkodásé, amikor a lejtő meredekre vált; a középső inflexiós pont, ami piaci fordulatot jelez; majd az S tetején eljön az a pillanat, amikor a görbe határozottan vízszintesbe fordul vagy lefelé hajlik: a piac azt üzeni, köszönöm, ennyi nekem pont elég.

Azt olvasom a Park Associates egyik friss jelentésében, hogy az USA háztartásaiban az internet elterjedtsége (penetrációja) tekintetében 2006-ban csak egy százalékos növekedés várható, vagyis a mutató 63%-ról 64-re fog emelkedni. Jelenleg 39 millió háztartás van internetes kapcsolat nélkül, és közülük csak nyolc millióban van számítógép.

Sokan élnek tehát otthon internet és számítógép nélkül. Ez a csoport, mondják a Parks Associates szakemberei, igen tarka. Tévedés azt hinni, hogy csak szegények, tudatlanok és nagyon öregek vannak közöttük. Sokan nem is akarnak se számítógépet, se internetet, és ezt a döntésüket az árak esése sem befolyásolja. Nehéz elképzelni, hogy ők vajon mivel töltik az idejüket. Talán könyveket olvasnak, beszélgetnek, moziba járnak, horgásznak, zenélnek.

Van itt azonban egy másik érdekes kérdés is. Mit csináljunk, amikor az internetes piac úgy dönt, hogy ő most magától nem nő tovább? Tegyen az állam valamit? Egyesek szerint igen, erőltesse egy kicsit a dolgot, ruházzon be, mert az GDP-ben, innovációban meg más kellemes dolgokban majd megtérül. Nézzük csak meg Dél-Koreát: náluk tényleg nagyon magas az internet penetrációja, de ebben van állami rásegítés is, méghozzá nem kevés.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.