Marketing India

Tegnap négyórás előadás egy vállalat érdekvédelmiseinek szervezeti formákról, irányítási rendszerekről. A végén kérdések. A résztvevőket elsősorban az outsourcing érdekli: mi értelme van a kiszervezésnek, hogyan csinálják. Érezhető: ezek a döntések itt is a levegőben lógnak, az érdekvédelmi helyzet pedig bonyolult.

Közben olvasom, hogy az outsourcing, pontosabban annak offshore változata a marketingben is erőre kap. Könnyű kitalálni, melyik ország az egyik legfontosabb kiszervezési célpont: természetesen India. A nagy ügynökségek egyre-másra nyitják meg itt a leányvállalataikat. A fejlődés iránya ugyanaz, mint az informatikai tevékenységek esetében. Az értéklánc alsó végén kezdik, vagyis először a rutin jellegű “back office” munkákat veszik át, például a piackutatási adatok feldolgozását. Egyesek azonban már feljebb merészkednek a különlegesebb, kreatívabb munkák felé. A fejlődő hazai reklámpiac jó terep a gyakorláshoz,. A különbségek a költségek tekintetében ugyanolyan látványosak, mint más területeken.

Természetesen azonnal megindult a  vita arról is, képes lesz-e India saját globális ügynökségeket produkálni, amelyek eredményesen mozognak a legkülönbözőbb kultúrákban. Ilyen viták akkor is voltak, amikor a programozási munkák indultak el az egzotikus ország felé.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.