Macska

Reklám a tévében: fiatal, csinos nő az otthonában egy macskát simogat. „Az én cicám!” ─ mondja büszkén, és persze azzal a bizonyos tápszerrel eteti. Majd ugyanez a jelenet férfi szereplővel: „Az én cicám!”.

Pár napja (szeptember 4.) a Newsweek lehozott egy hosszabb cikket a demográfiai trendekről. Még a valamikor konzervatívnak számító társadalmakban is egyre kevesebben vállalnak gyereket, és ha mégis, megállnak egynél. Látom a grafikont: Európában 1985-ben a háztartások 9,6%-ában nem volt gyerek, tíz évvel később ugyanez a mutató már 13,6%-on áll. Egyes országokban a helyzet kifejezetten drámai. A világranglistát a németek vezetik 25%-kal. Náluk az egyetemi diplomás nők 30%-a gyermektelen marad egész életében, de az alsó társadalmi osztály férfitagjait is egyre kevésbé foglalkoztatja a családalapítás gondolata. A briteknél a gyermektelen nők száma húsz év alatt megduplázódott. Japánban a harminc éves nők 56%-a gyermektelen. A valamikor „mediterrán szaporaságú” görögöknél a házasodási ráta az Unió átlaga alá esett, a születési ráta pedig 1,3 gyerek egy nőre vetítve, vagyis az egyik legalacsonyabb a világon.

A cikkben felmérési eredményekre hivatkozva ott vannak az okok is: bizonytalan jövő, stabil partner hiánya, elégedettség a meglévő gyermektelen életformával, a gyereknevelés költségei…

Az újságíró azt is megállapítja, hogy a gyermektelen életmód jót tesz a kisállat-kereskedők üzletének. Vagyis sokan macskát vagy kutyát tartanak gyerek helyett. Miért teszik ezt? Hát mert egyébként ketyeg a biológiai órájuk, a hormonok pedig menetrend szerint beindulnak. Úgy látszik, a reklámcégek tudják ezt. Fiatal nő, fiatal férfi, otthon, egyedül, macska az ölükben. „Az én cicám!”   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.