Kudarc

Jim Collins már több könyvet írt a vállalati sikerről és kiválóságról. Itt volt az ideje, hogy írjon egyet a kudarcról is. Vékony könyvecske, függelékek nélkül alig száz oldal, könnyű nyári olvasmány tábortűz mellé. 

Collinst nem a kudarc érdekli általában, hanem az az eset, amikor egy cég magasra kapaszkodik, vezető helyet szerez a maga műfajában, majd onnan hullik alá. A kudarc tehát a korábbi sikerhez mérendő, mert a felsoroltak példavállalatok között akadnak olyanok is, akik kudarcait mások joggal irigyelhetnék.

A szerző szerint a pokolba egy öt szakaszból álló út vezet. Van, aki gyorsan leszalad rajta, mások elidőznek egyik-másik fázisban, vagy éppen kihagynak egyet, ugrálnak egy kicsit le, fel.. Minden fázisból van visszaút, kivéve az utolsót, pontosabban onnan is van, de a halálból való visszatérés csak nagyon keveseknek adatik meg. A lejtőn elinduló vállalat olyan, mint a fán csüngő piros alma: kívülről szép, de belül már titkos féreg foga rágja.

Collins megfigyelései, következtetései és modelljei tulajdonképpen nagyon egyszerűek. Általában arról a negatív spirálról, annak különböző megjelenési formáiról van szó, amit Bill Gates is emleget az első könyvében. Az első ballépés hozza a másodikat, a második a harmadikat, és így tovább.

Itt van például egy egyszerű szabály: egy sikeres vállalat nem nőhet gyorsabban jó embereinek állományánál. Ha gyorsabban nő, egyre több posztot rossz (értsd: nem eléggé felkészült, nem eléggé szorgalmas, a kultúrához nem passzoló) emberekkel kell feltöltenie. Mivel ez működési zavarokat okoz, több szabályozásra, előírásra, vagyis nagyobb bürokráciára lesz szükség. A burjánzásnak indult bürokrácia viszont elriasztja a jó embereket. Az eredmény: még több rossz ember, aztán még több bürokrácia… Így születik meg végül a „bürokratikus középszer” kultúrája. Sok szabályozás, mikromenedzsment, mindenféle előírás, korlát, mérce középszerű emberek által működtetve, a szabadság és az önként vállalt felelősség kultúrája helyett. Ez így egyszerű, de megfigyeléseim szerint pontos. “Bürokratikus középszer” – ez jó. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.