Kreatív könyvelés

Kárpáti Tibor debreceni közgazdasági PhD hallgató publikálásra szánt kéziratát olvasom. Módszeresen összehasonlít benne két vállalatvezetési filozófiát. Az egyik szerint a vezetőknek csak a tulajdonosok érdekeivel kell foglalkozniuk. A másik szerint egyéb érdekcsoportokkel (vevők, szállítók, alkalmazottak, lakosság stb.) is törődniük kell, adott esetkben akár a javukra dönteni a tulajdonosokkal szemben.

Melyik a jobb, a helyesebb a kettő közül? Régi kérdés ez, de ma is égetően aktuális.

A kézirat mellé teszek egy hírt: Ügyészek és nyomozók csapatának két és fél évébe tellett, hogy bíróság elé vigyék a WorldCom távközlési vállalat egykori elnökének, Bernard Ebbersnek az ügyét. Az “új távközlési generációt” képviselő WorldCom 1998-ban vette meg a régi motoros MCI-t. Piaci értéke 1999. közepén elérte a 180 milliárd dollárt. A 11 milliárdos könyvelési csalás 2002. júniusában került napvilágra. Nem voltak egyedül: a hosszú fellendülést követő recesszió és az úgynevezett érték alapú vezetés ezidőtájt bőven termett vadhajtásokat.

Az Ebbers-ügy jól példázza, milyen nehéz felsővezetők esetében felelősségről beszélni, felelősséget megállapítani. A fehérgalléros bűnözésben ritkán vesznek részt közvetlenül. A dokumentumokon a pénzügyi vezetőik, könyvelőik ujjlenyomata található meg. Mi is történt tulajdonképpen a WorldCom-nál? A pénzügyi vezető vallomása szerint amikor jelentette Ebbersnek, hogy baj van, az szúrós szemmel ránézett:  “A terveket mindenképpen hozni kell!” – mondta és nem engedélyezte figyelmezető jelentés kibocsátását.. A pénzügyes ezt úgy dekódolta, hogy szabad az út a kreatív könyvelés előtt. A beszélgetésnek nincs más tanúja.

Ebbers a Wall Street, azaz a tulajdonosok szorítására hivatkozik, és közben persze  a saját pénzét is féltette, hiszen, mint kiderült, vagyonának 85%-a a WorldCom-ba volt befektetve, ami nagyjából megfelelt az akkori filozófiának: a vezetők saját bőrükön érezzék a piaci érték csökkenését.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.