Kosár

Itt van előttem egy grafikon, a Thomson Datastream készítette, és nagy európai távközlési vállalatok részvényárfolyamát mutatja 1999 januárjától napjainkig, a kiinduló értéket száznak véve és ahhoz viszonyítva. Nem valami rózsás a helyzet. Ha hét évvel ezelőtt British Telecom, Telecom Italia, Deutsche Telekom, France Telecom és Telefónica részvényeket veszek, akkor a legutolsó kivételével mindegyiken buktam volna, méghozzá több mint 50%-ot. Legfeljebb az vigasztalhat, hogy ha kicsit később, vagyis 2000-ben vásárolok be ebből a kosárból, akkor a veszteség még nagyobb lett volna, akkor például a DT árfolyama az 1999-es százhoz viszonyítva 270-en állt, ma pedig kicsivel ötven alatt van. 2000-ben még jelentős különbségek voltak a cégek között, az utolsó három évben azonban az árfolyamok együtt mozognak (pontosabban nem mozognak, hanem inkább stagnálnak). Mint mondtam, az egyetlen kivétel a felvásárlásokkal terjeszkedő spanyol Telefónica.

A nagy cégek egyre határozottabban érzik, hogy a meglévő üzletágaik jövedelmezőségi szintje már nem a régi. Ebben a helyzetben két alapvető stratégiával próbálkoznak: egyrészt a különböző módokon történő diverzifikálással (vagyis új üzletágak, új piacok felé való mozgással), másrészt termékeik és szolgáltatásaik integrálásával, csomagokba rendezésével. A most következő időszakban meglátjuk, ezek közül melyik bizonyul sikeresnek és kinél. A kép nem egységes, a Telecom Italia például most mintha szembe menne az integrációs folyamattal, de ez a meccs még nincs lejátszva.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.