Kés, villa, olló

A Bain & Company új listáját nézegetem a vezetési eszközök népszerűségéről. Ez a cég jó ideje minden évben csinál egy felmérést róluk. Megkérdeznek egy csomó vállalatot, hogy milyen eszközöket használnak, mivel elégedettek és mivel nem. Aztán az eredményeket, a toplistát kiteszik az internetre is.

Lássuk az idei élmezőnyt. A sort a stratégiai tervezés vezeti: a cégek közel nyolcvan százaléka foglalkozik vele. Hogy ki mit ért stratégia és stratégiaalkotás alatt, az már egy másik kérdés. Mindenesetre úgy látszik, a hosszú távú gondolkodás sokaknak fontos.

A második helyen az ügyfélkapcsolatok menedzsmentje következik, amit az egyszerű nép röviden CRM-nek nevez. Hát igen, mindennel foglalkozni kell, ami javítja a vevőkkel fenntartott viszonyt. Ez után a benchmarking jön, majd az outsourcing, az ötödik pedig a piac szegmentálása valamivel több mint 70%-kal. Gyakorlatilag ugyanilyen a víziók és a küldetési nyilatkozatok használatának elterjedtsége.

Az alsó élmezőnybe négy eszköz tartozik: az alapvető képességek, a stratégiai szövetségek, a növekedési stratégiák és a folyamatok radikális újraszervezése, népszerű nevén a BPR. Ők is felül vannak 60%-on, de nem sokkal.

Nem került be a mostani tízes élmezőnybe például a kiegyensúlyozott mutatószámrendszer (BSC), a six sigma (meg se próbálom lefordítani) és az EVA (nem csinos lány az emeletről, hanem egy eredménymérési módszer).

Egy régi előadás diasorában a tíz évvel ezelőtti rangsort is megtaláltam. Akkor a víziók és a küldetési nyilatkozatok álltak az élen, amiket egyébként nehéz elválasztani a stratégiai tervezéstől, bár ezzel nem mindenki ért egyet. A második helyet a vevői elégedettség mérése kapta, ami ma valószínűleg a CRM részének tekintendő. Utána jött a benchmarking. Ez volt a BPR nagy időszaka, nem csoda, hogy az övé volt a negyedik hely, amin majdnem osztoznia kellett a teljesítmény alapján való bérezéssel. A sor végén, az alsó hetvenszázalékos tartományban voltak a stratégiai szövetségek, az alapvető képességek és a TQM. Az utóbbi mélyrepülése ekkor kezdődött.

Jópofa listák ezek, de könnyen megtévesztők lehetnek. Egyes hasznos dolgokat a vezetők valószínűleg egy idő után már nem tekintenek külön eszköznek: átitatják a mindennapos gyakorlatot, szokássá válnak. Talán egy vezető sem mondaná, hogy a legfontosabb eszköze a beszéd és az írás, pedig valószínűleg ez a helyzet.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.