Kamera

Néha a legegyszerűbb ábrák, grafikonok a legbeszédesebbek. Azok, amelyek fölött először átsiklik az ember szeme, de aztán viszatér hozzájuk: jé, igen, pont erről van szó, ez a lényeg.

Egy grafikon van előttem, ami a felirat szerint az ISuppli-tól származik. A digitális kamerák eladott mennyiségét és árbevételét mutatja 2005 és 2009 között, vagyis ténynek csak az első év számít, a többi előrejelzés. A forgalmazott darabszám egyelőre meredeken emelkedik, de a lendület 2007-től megtörik, a görbe egyre laposabb lesz. A másik görbe, az árbevételé, egyelőre enyhe emelkedést mutat, de 2006-tól már lefelé megy, a 2009-re prognosztizált csökkenés pedig már egészen jelentős. Vagyis mit mutat ez az ábra? Azt, hogy az árbevételben a darabszám növekedésének hatását egyre jobban ellensúlyozza az árak gyors csökkenése, vagyis a kamerákon egyre kisebb a haszon, ugyanakkora, sőt csökkenő mértékű árbevételért jóval többet kell eladni.

Miért érdemes egy pillanatra elidőzni ennél a grafikonnál? Azért, mert jól mutatja a piac gyors beérésének, az új termékek tömegcikkesedésének következményeit, ez pedig sokfelé megfigyelhető ma az infokommunikációs iparban. A digitális kamera tulajdonképpen csodálatos dolog, a technikai fejlődés egyik csúcspontja, de egy-egy ilyen technikia újdonságra hatalmas kapacitásokkal rendelkező, jól kiépült, profi vállalatok csapnak le szerte a világban, és pillanatokon belül tömegcikket csinálnak belőle, a grafikon által mutatott következményekkel.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.