K+F homokzsák

Hat ember küzd az elemekkel egy léghajó gondolájában. Tombol az orkán, csapkodnak a villámok, toronymagasak a tenger hullámai. A ballonból szivárog a gáz, a kosár alja már a vizet súrolja. El kell érni a szigetet. Az emberek egymás után dobják ki a homokzsákokat. A léghajó minden dobásnál megemelkedik, aztán ismét süllyedni kezd. A homokzsákok elfogynak, most az élelem és más hasznos dolgok következnek. Amikor minden elfogy, levágják magát a gondolát is, és a ballon köteleibe kapaszkodva utaznak tovább. Végül egy ember is beleesik a vízbe, így jut el a léggömb a parti fövenyig..

Ez Verne Gyula „Rejtelmes sziget” című regényének a nyitójelenete. (Persze mindenki megmenekül.) Akkor jutott az eszembe, amikor egy Business Week hírlevelet találtam a gépemen az innováció kiszervezéséről. Az innováció pénzbe kerül, a költség pedig nehezék, ami lefelé húzza a léghajót. A vállalatok már egy sor homokzsákot kidobtak: racionalizálták a termelést, olcsó helyekre kiszerveztek belőle egy csomó tevékenységet, automatizálták az irodákat, csökkentették az adminisztratív létszámot. Úgy tűnik – állapítja meg a hírlevél – most a K+F következik. Egyes vállalatok (Dell, Motorola, Philips, Boeing stb.) már teljes terméktervezési feladatokat bíznak külföldi, leginkább ázsiai beszállítókra. Azok olcsóbbak az otthoni fejlesztőknél, és ahogy tanulnak, egyre jobbak lesznek. Omladozik az a világkép, amelyben a fejlett országok cégei otthon végzik a különleges szellemi munkát, az olcsó külföldiek pedig termelnek.

A verseny hatása kettős: szükségessé teszi az állandó innovációt, de a költségek csökkentését is. K+F költségvetéseiket még az olyan vállalatok is megnyirbálják, mint a HP vagy a Nokia. A kiszervezés kézenfekvő megoldásnak látszik: van innováció, de olcsóbban. Az üzletre lecsapó Flextronics szerint a terméktervezési feladatok akár 80%-a is könnyen kiszervezhető.

Óhatatlanul felmerül a kérdés: mi lesz ennek a következménye? A K+F nem olyan homokzsák, mint mondjuk valamilyen adminisztrációs költség. Túlságosan közel van a versenyképesség, a stratégiai előnyök végső forrásához.  Aki túl messze megy, a lelkét szervezi ki. Vagy meg lehet állni egy kritikus pontnál, és azt lehet mondani: eddig és ne tovább? A K+F tevékenység globalizálódása egyelőre megállíthatatlannak látszik. Aki nyeregben akar maradni, globális innovációs hálózatokat kell kézben tartania és vezényelnie.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.