Jelek az ajtófélfán

Az elektronikus kereskedelem nagyjából tíz éves. Nagyjából, mert a születését aligha lehet konkrét időponthoz kötni. Sok családban szokás a gyereket időnként az ajtófélfához állítani, egy vonalzót tenni a fejére, és ceruzával bejelölni, hogy mennyit nőtt.

Ezt tette a Forrester Research is, karöltve a Shop.org kereskedelmi szövetséggel. Jelentésük az amerikai online piac állapotáról a napokban jelent meg. Nos, a gyerek szépen gyarapodik: a 2004. évi online eladások 23,8%-kal emelkedtek, a kiskereskedelemben a részarányuk elérte a 4,6%-ot, és ebben nincs benne az utazási üzlet. Kis üröm az ürömben, hogy a növekedés üteme csökken, ami azért arra utal, hogy a marketing megszokott “S görbéjéről” azért nem szabad megfeledkezni.

Az eredmények arra is felhívják a figyelmet, hogy bár a korai vásárlók között a férfiak voltak többségben, most a nőkön a sor. A jelenlegi évben főleg azokban az árukategóriákban várható látványos felfutás, amelyeket a szebbik nem képviselői szoktak beszerezni. Ide tartoznak – állítja a jelentés – például a kozmetikumok, az ápolószerek, az ékszerek, mindenféle ajándékok, virágok és egyes luxuscikkek. Esetükben a jövendölt növekedés a 30%-ot is meghaladhatja. Legalább tíz termékcsaládnál várható, hogy a penetráció eléri a teljes piac 5%-át.

A forgalom gyarapodása jót tesz a működési nyereséghányadoknak. A jelentésben az áll, hogy az online kereskedőknél e mutató a 2003. évi 21%-ról 28-ra emelkedett. Ha van pénz, lehet fejleszteni is. Várhatóan sokat költenek majd az online és a hagyományos üzlet integrációjára és a nemzetközi piacra való kilépésre, a honlapok és az e-boltok nemzetköziesítésére, “globalizálására”. A több értékesítési csatornát működtető kereskedők azt állítják, hogy a bolti eladások ötödét is a honlapjuk “generálja”.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.