Játszótér

Veszek egy telket. Rápakolok egy csomó gerendát, kötelet, fűrészt, szeget, kalapácsot. Utána azt mondom: gyertek ide, építsetek magatoknak játszóteret! Telek, szeg, kalapács ingyen van, és a játszóteret is ingyen használhatjátok. Csak használjátok, használjátok minél többen. Ti pedig jöttök. Jöttök, mert jó, mert ingyen van, mert egyre többen jönnek, és amit az egyik megépít, az a másiknak is jó. Minél többen vagytok, annál jobban érzitek magatokat, mert annál jobb az egész.

Amikor már jó nagy lett a játszótér, akkor táblákat rakok ki benne és azt mondom: ezek eladó reklámhelyek. Lehet rájuk licitálni. Érdemes is, mert rengeteg ember jár ide, játék közben csak fel-felnéznek néha, és elolvassák, mi van rajtuk. Ha nem olvassák el, akkor is megragad bennük valami. A kerítés mellé meg kis bódékat építek és azt mondom: ezek kiadó üzlethelyiségek, rájuk is lehet licitálni. Sokan járnak ide, csak megszomjaznak, megéheznek néha. Esetleg eladom az egészet: rakja ki más a plakátokat, építse meg más a boltocskákat. Lesznek persze problémák is: a játszó gyerekek közé huligának meg cukros bácsik keverednek, időnként szimatolni kezd a rendőrség is – ezekkel kezdeni kell valamit. Néhányan felhúzzák az orrukat, amikor megjelennek a reklámok, épülni kezd a bazár, de a többieket ez nem zavarja, még örülnek is neki. A legfontosabb az, hogy gyorsan nagyra nőjünk, mielőtt valaki másnak is eszébe jut az ötlet.

Amit leírtam, az egy üzleti modell. Új ez az üzleti modell? Egyátalán nem az. Patricia Seybold 1998-ban publikálta a Costomers.com-ot, ezt a vaskos könyvet, az internetes marketing egyik alapművét. Az utolsó fejezetnek ez a címe: “Foster Community”, azaz “Építs közösséget!” Szervezzetek magatoknak klubot, írjatok magatoknak újságot, gyártsátok magatoknak a linkeket. Önként dolgoztok, szívesen dolgoztok, és közben nekem is dolgoztok. Tied az öröm, enyém a haszon. Fair deal. A “minél többen jöttök, annál jobb lesz” jelenségre is van megfelelő szakkifejezésünk: hálózati hatás. Jómagam a Babycener-esettanulmányt szoktam használni az oktatására.

A modell tehát nem új. Néhány dolog azonban kétségtelenül megváltozott. Sokan lettek azok, akik szívesen játszanak, mert értenek is a szeghez meg a kalapácshoz. Építkezni is könnyebb, mert vannak új, barátsgos technológiák. A hálózati hatás tekintetében nagy méretekben, akár világméretekben lehet gondolkodni. Ha elég ügyes vagy, persze, és időben lépsz. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.