Internetes telefon

Szokatlanul hosszú cikk a Newsweekben (2005. január 24.) az internetes telefonról. Benne röviden összefoglalva a telefon története. Megtudom például, hogy igazából nem is Bell találta fel, hanem egy olasz, húsz évvel korábban. Szép, hogy az amerikaiak ezt sporszerűen beismerik.

A cikk következtetése: a hangforgalom lendületeen az internet felé tart, a következő évek tehát izgalmasak lesznek a távközlésben, nem lehet tudni például, hogy mi lesz a telefontársaságok hálózataival. A VoIP növekedése szinte függőleges görbét ad, manapság ritkán látni ilyet az infokommunikációs világban. Az írás egy sor új céget is említ, akik internetes vállalatokként próbálnak részeket kiharapni maguknak a telefontársaságok forgalmából. Ez utóbbiak közül azoknak, akik eddig a hangforgalomból szerezték a nyereségük nagy részét, nem árt lesmirglizni a rozsdát a kardokról. Barbárok a kapuk előtt.

Érdemes ezt a cikket együtt olvasni Clayton Christensen új könyvével. A címe: “Seeing What is Next“, és a Harvard adta ki az elmúlt év végén.  (Társszerzők is vannak: Anthony és Roth.) A kötet egy egész fejezetet szentel a távközlés múltjának, jelenének és jövőjének. A történet egy szakadásos innovációval kezdődik (távíró – telefon) és most egy újabb szakadásos innovációnál tart (telefon – internetes telefon). Christensen, akárcsak az előző két könyvében, most is nagyon meggyőzően érvel. Az események szerinte egy modellel írhatók le és magyarázhatók, amely a folyamatos és a szakadásos innovációk lényegének megragadására alkalmas. A szakadásos innovációk megjelenése bizonyos helyzetekben szükségszerű, és a telefonnál most pont egy ilyen helyzet van. A modell működni látszik, tényleg jól elrendezi a tapasztalatokat. A könyv tele van példákkal, a stílusa remek. Christensen megfigyel, modellez, verifikál.

Lézengő közgazdász hallgatók figyelem: ez egy remek téma. Lehet belőle TDK-t írni, de akár Ph.D dolgozatot is. Van szakirodalma, van égető aktualitása, lehet vele vitatkozni, az események pedig itt futnak a szemünk előtt.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.