IT pénztárca

Gábor nevű állandó szerzőtársunk egy június 29-i bejegyzéssel kapcsolatban azt a kérdést feszegeti, hogy tulajdonképpen mennyit költenek a vállalatok és a háztartások informatikára. Nemrég feljegyeztem ezzel kapcsolatban néhány adatot (forrás: Bureau of Economic Analysis, USA), amelyek érdekes látószögből közelítik meg a kérdést.

Nos, 1997 első negyedévében az USA „nemzeti összkeresletében” azaz a domestic demand-ban 2,8%-ot tettek ki a lakosság technológiai kiadásai (videó, audió, internet, telefon, kábel TV, számítógépek, háztartási elektronika). 2000 elején ez a szám felkúszott 3,0%-ra. Aztán az idei év első negyedévében visszament 2,7%-ra.

A vállalatok kereslete (hardver és szoftver) tekintetében a következő volt a helyzet: indulás 1997-ben 3,8%-ról, emelkedés 4,5%-ra 2000-ben, majd idén vissza 4,1-re.

Mi következik mindebből? Hát az, hogy az infokommunikációs technológia aránya az összkereslet tortájában ma alig nagyobb, mint amekkora 1997-ben volt. A keresleti arányokat tekintve a helyzet meglepően stabil, leszámítva egy átmeneti csúcsot az ezredforduló környékén. Ha az arányoknál maradunk, akkor Amerikában leginkább az ingatlanvásárlások és az egészségügyi kiadások nőttek meg.

Az arányok persze arányok, és nem abszolút számok. A mai GDP-torta nem akkora, mint 1997-ben volt, és időközben az árak is megváltoztak, vagyis a derék amerikai polgár és vállalkozás ma ugyanannyi dollárért darabszámmal vagy kapacitással kalkulálva jóval több ketyerét vehet.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.