Hová lett?

Az iPhone kiváló esetpélda: sokféle jelenséget, trendet lehet vele illusztrálni. Éppen ezért át szoktam nézni a róla szóló híreket. Nem azokat, amelyek a technikai sajátosságaival, funkcióival foglalkoznak, hanem a piaci helyzetéről, fogadtatásáról, terjedéséről, pénzügyi eredményességéről szólókat.

Mindig akadnak érdekes dolgok. Januárban az Apple bejelentette, hogy 2007-ben 3,7 milliót adott el az okos kis készülékből. Az egyetlen felhatalmazott szolgáltató, az ATT viszont csak kétmillió aktiválását regisztrálta. Hová lett 1,7 millió? A jelek arra utalnak, hogy sokkal több iPhone-t törtek fel, vagyis tettek – illegálisan – más szolgáltatónál is használhatva, mint ahogy az Apple eredetileg gondolta. A szükséges kalózszoftver megtalálható a világhálón. Az Appple lokális bevezetési programot tervezett, a világ viszont szemlátomást globális használhatóságot akar, könnyű szolgáltatóváltással. Nyilván olyan felhasználók is vannak, akik szeretik az Apple-t, de nem szeretik az ATT-t. A telefon vidáman terjed a feketepiacon, minden valószínűség szerint leginkább Kínában. Ez Jobs cégének sokmilliós veszteséget jelent, elvesztett bevétel formájában. A gyors feketepiaci terjedés viszont segít fokozni a készülék körüli felhajtást, az a bizonyos hype-ot, ami jót tesz a marketing szempontjából.

Az iPhone forgalma mindeközben lelassult, a fogyasztás visszafogását minden valószínűség szerint az Apple is megérzi az idén. Talán csökkenteni kell a készülék árát – erre is sokan számíthatnak, elhalasztva a vásárlást. Azt is láthatjuk, hogy a siker és a népszerűség nem elég ahhoz, hogy felfelé nyomja az Apple árfolyamát. Nézem a Bloomberg adatait: 2007 júliusában 140 körül jártak. Az év végére felkapaszkodtak 200-ig, január végére viszont visszacsúsztak 140 alá. Tanulság: júliusban kellett volna venni és decemberben eladni. Hát ezt elszalasztottuk.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.