Hófehérke

Ha az elektronikus kereskedelemről kell beszélni valamilyen konferencián vagy iskolai programon, pár percet mindig szánok a hagyományos kereskedelemmel való kapcsolatra. Azt igyekszem érzékeltetni, hogy az elektromos és a hagyományos kereskedelem nem két külön világ: a kettő között széles szürke zóna van, ahol a régi és az új eljárások, módszerek, technikák összekeverednek, mindenféle hibridek formájában jelentkeznek. Megrendelsz valamit az interneten, amit aztán a postás hoz ki teljesen hagyományos módon. Bemész a boltba egy lábasért, de előtte a hálón tájékozódsz a lábasok kínálatáról.

Most itt egy jó példa. Az Ideo „varázstükröt” tervezett egy New York-i Prada-bolt számára. A tükör természetesen elektronikus. Próbafülkébe építették be. Ha valaki (nyilván nem én) belép a fülkébe egy ruhával, a rendszer felismeri az abba rejtett rádiófrekvenciás azonosítót (RFID), a tükör pedig elárasztja a kedves kuncsaftot mindenféle hasznos információval: van más méretben / színben is? Mi passzol hozzá? Raktáron van vagy rendelni kell? Mennyibe kerül így, mennyibe kerül úgy? Up-selling, cross-selling, lopásellenőrzés. A tükör beépített késleltetővel működik, vagyis hátulról is megnézheted magad. Közben rádiótelefonon kommunikálni lehet az eladóval is, elvégre mégiscsak kínos, ha egy Prada-boltban gatyában kell kilépni a fülkéből, hogy megkeressük a közben odébb lejtett boltos kisasszonyt, eggyel nagyobb méretet kérve.

Ideóék nyilván a megszokott antropológiai alapossággal jártak el a tervezésnél. De mi ez a varázstükör tulajdonképpen? Interfész az elektronikus és a hagyományos kereskedelem között. Az egyik végéhez (képzelem én) hozzá van kapcsolva a bolt elektronikus árukatalógusa, készletgazdálkodási rendszere, talán még az ERP-is, no meg a CRM, mert a tükör a vevőt is felismerheti, ha már ő is el van látva megfelelő azonosítóval, plusz ott a kommunikációs rendszer végberendezése. A másik oldalon ott a hús-vér ember (nyilván nem én), a deszka-csavar-műanyag próbafülke, és persze maga az áru a maga anyagi valóságában.

Kimegy a boltba a piacelemző statisztikus, és felteszi a kérdést a boltvezetőnek: foglalkoznak önök elektronikus kereskedelemmel? És ha igen, milyen arányban? Mit lehet erre a kérdésre válaszolni? Kereskedelemmel foglalkozunk, cipőt, ruhát és vásárlási élményt adunk el, ügyesen keverjük az elektronikusat a hagyományossal.

Egyébként úgy tudom, az indiai IT-óriás Infosys is foglalkozni kezdett a varázstükrökkel, ami azt is jelentheti, hogy hamarosan tömegcikk lesz belőlük. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.