Harapós

Az év vége közeledtével több, az üzleti életben tevékenykedő ismerősömtől megkérdeztem, milyen évük volt. Pocsék – jött a tipikus válasz. Van, aki megúszta néhány százalékos visszaeséssel, de bizony találkoztam mínusz hússzal, harminccal és ötvennel is.

Nem lenne szép azonban az évet ilyen rossz hírekkel zárni. Kinek volt jó az elmúlt év? A statisztikák szerint például az internetes kereskedőknek. Itt van előttem néhány adat. Az USA-ban idén várhatóan 3%-kal csökken a teljes kiskereskedelmi forgalom, az online értékesítés viszont 11%-kal bővül. Az e-kereskedelem nagyot harapott a hagyományosból, 2008. évi 5%-os részesedését 6%-ra sikerült feltornásznia (Forrester-adat). De szépen gyarapodott az e-boltok forgalma Európában és Ázsiában is.

Mi ennek a magyarázata? Egyrészt nyilván az e-kereskedelem általános, több forrásból (infrastruktúra, generációváltás, kényelem, a többség elérése a Moore-skálán, szabványosodás, javuló jogbiztonság stb.) táplálkozó növekedési potenciálja.  Másrészt magyarázattal szolgál maga a válság is: óvatosabb vásárlások, több internetes tájékozódás és keresgélés, olcsóbb megoldások előnyben részesítése.

A hagyományos boltok aligha hagyják szó nélkül ezt az előretörést, Sokféle válaszlépéssel találkozhatunk, így például az internetes kereskedelembe való belépéssel (kutyaharapást szőrével), a valós és a virtuális csatornák ügyes kombinálásával, a bolti vásárlási élmény mindenféle kiegészítő szolgáltatásokkal való fokozásával, impulzusvásárlásra ösztönző trükkökkel.

A magam részéről az elkövetkező időkre masszív offline-online konvergenciát jósolok.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.