Hanyatlás, bukás, kudarc

Pár hete azon töröm a fejemet, hogy egy tanulmányt (később esetleg könyvet) kellene írni a kudarcról, a bukásról, a hanyatlásról, méghozzá vállalati szemszögből, vagyis cégek, üzletágak, termékek kudarcáról, lejtmenetéről, az ezekben felismerhető törvényszerűségekről, szabályosságokról, mintákról. Adtam neki egy munkacímet: „Innováció és kudarc az informatikai iparban”, és megkezdtem a cédulázást.

A vezetéssel foglalkozó könyvek, cikkek nagy többsége a sikerről szól, a siker titkait kutatja. A kudarcnak, a bukásnak is van irodalma, egész jó irodalma, de jóval kisebb, és példákat is nehezebb találni, érthető okokból – de éppen ezek teszik érdekessé az egészet.

Épp most vettem fel a gyűjteménybe a British Telecomot, amelyről hosszabb cikket közöl a friss (aug. 22.) The Economist. „The sad decline of BT” – ez áll a szám címlapján. Egy héttel korábban a vezetékes telefonok amerikai piacát elemezték – ez is egy hanyatlási történet. Nézem a statisztikákat: 2005-től 2007-ig Hollandiában több mint 20%-kal csökkent a vezetékes vonalak száma, az USA-ban pedig 10%-kal. Az utóbbiban a csökkenés jelenlegi üteme nagyjából 700.000 vonal havonta.

A lap újságírója a tovagyűrűző hatásokra is felhívja a figyelmet mondván, hogy nem egyszerűen egy termékről van szó, hanem összetettebb ökoszisztémáról: egy faj „kihalása” mások létét is veszélyezteti. Az USA-ban például rengetegen élnek telefonos marketingből. Ők csak a vezetékes telefont használhatják, mivel a mobilos hívásoknál a hívott félnek is fizetnie kell. Mi lesz ezzel a szakmával? Mi lesz a hasonló cipőben járó közvélemény-kutatókkal? A vonalas telefonra épülő helyi és országos riasztási rendszerekkel? Mi lesz az ellátási kötelezettséget tápláló keresztfinanszírozási szisztémával? Az ilyesfajta – belső és külső – ökoszisztémákban való gondolkodás és vizsgálódás mindig érdekes. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.