HP negyedév

A vállalati nyereség kétféle módon növelhető: a költségek csökkentésével és a bevételek gyarapításával. Az általános szabály az, hogy ahol gyorsan kell eredményt felmutatni, az előbbivel kell kezdeni. Az ugyanis rövid távon szinte biztosan gyümölcsöt hoz, mivel a költségekre a vezetői döntések közvetlen hatást gyakorolnak, rövid távú következményeik viszonylag jól kiszámíthatók. (Hogy hosszú távon mi a helyzet, az már egy másik kérdés. De hosszú távon mindannyian halottak vagyunk, mondta, ha jól emlékszem John Maynard Keynes.) A bevételek esetében a következmények bizonytalanok, sok külső, kiszámíthatatlan, befolyásolhatatlan hatás van. Persze érezni kell, hogy hol a vége a költségcsökkentő politikának, mert az egyébként tönkre teheti a morált, aláaknázhatja a jövőt, negatív spirálba kényszerítheti a vállalatot.

A hírek szerint a HP új vezére, Mark Hurd egyelőre nem nyilatkozik a távlati terveiről, erre csak a következő hónapokban lehet számítani. Azt viszont nem titkolja, hogy a költségek jelentős csökkentését tervezi, mivel, ahogy ő fogalmaz, „a HP költségstruktúrája sok ponton nem felel meg a mai normáknak”. A „mai normákat” pedig olyan cégek adják, mint a hatékonysági bajnok Dell, az IBM-es PC üzletet átvevő Lenovo, vagy a nyomtatóknál a Lexmark.

A HP egyébként a második pénzügyi negyedévben szolid eredményeket jelentett. A bevételek például 7,2%-kal nőttek, amibe azért be kell számítani a dollár gyengülését is. Az egyes üzletágak ugyanakkor igen vegyes képet mutatnak. Érezhetően erősödik a nyomás a nyomtatási és a képfeldolgozási üzletágon, ahol izmosodik a konkurencia, csökkennek a nyereséghányadok. A szoftveresek bevételei látványosan nőttek, de még mindig veszteségesek. A forgalom bővülése a szolgáltatásoknál is látványos, de a nyereség kisebb lett az előző évinél.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.