Gyilkosság?

“Hogy ölte meg az internet a telefon-üzletet?” Ezzel a címlappal jelent meg az e heti The Economist. A képen kidőlt póznák, lógó drótok.

Miről van szó tulajdonképpen? A Skype felvásárlása hirtelen az érdeklődés középpontjába állította azt, amit már régóta próbálgatunk: a VOIP-ot, vagyis az internetes telefont. A Skype felemelkedése szimbólummá vált, egy egész iparág átalakulásának jelképévé. A lap által megkérdezett szakértők azt jósolják, hogy az elkövetkező néhány évben a hagyományos hangos telefonos üzleti modell agóniájára számíthatunk. Ez az üzleti modell a távolságra és az időre épül: minél messzebb vagy, és minél hosszabb ideig beszélsz, annál többet kell fizetni. Most azonban másról van szó: a Skype által is képviselt modellben a hangos szolgáltatás az internetes megoldásnak köszönhetően ingyen van, ugyanúgy, mint az e-mail. Pénzt mással lehet keresni: leginkább valamilyen integrált szolgáltatáscsomaggal, amiben a hangos telefon csak egy kötelező ingyenes marketing kellék, a pénz az egyéb, különlegesebb szolgáltatásokból jön: videótelefonból, digitális televízióból, hangpostából meg egyebekből.

Kik vannak leginkább veszélyben? – teszi fel a kérdést a lap. Azok a távközlési cégek, akik a jövedelmük jó részét ma a hangos szolgáltatásból nyerik. Például a mobilos cégek. Hogy konkrétabbak legyünk: a China Mobile nagyobb veszélyben van, mint a British Telecom, mert az előbbi esetében a “hangos” bevételek aránya több mint 80%, az utóbbinál viszont feleannyi sincs.

A VOIP fontos változásokat hoz a felhasználók életében, és nemcsak az ára miatt. Hogy példát mondjak, a világ bármely pontjára magammal vihetem a telefonszámomat (ahol van internet), ha egyáltalán szükség lesz telefonszámra. Ráadásul sok szolgáltató közül választhatok.

Sok közül, mert a VOIP-üzlet felé sokan igyekeznek: a régi nagy telefontársaságok, a kábelesek, informatikai cégek, induló vállalkozások. A régiek többféle dolgot tehetnek: harcolnak az új modell ellen, befogadják és integrálják azt (felfalva saját régi üzletüket), vagy valami más után néznek.

Pajtások ott az iskolapadban, ez ismét egy remek szakdolgozati téma. Átnézni a “disruptive innovation” szakirodalmát, példákat, analógiákat keresni, összevetni a mobil- és az internetes telefonos üzleti modelleket bomlasztó hatását, elemezni a piaci játékosok stratégiai helyzetét, csatolni két-három esetpéldát, felvázolni néhány lehetséges forgatókönyvet… Több ez, mint elég.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.