Gombostű

Az SAP-ról találok egy hírt az egyik napilapban. Kivágom és egy gombostűvel feltűzöm az asztalom mellett a falon lógó parafatáblára, oda a többi mellé. Mert van ott mát több is. Esetpélda lesz belőlük egy őszi kurzuson, amit itt szoktam tartani az iskolában, évente egyszer. Információtechnológiai vállalatok stratégiájával foglalkozik.

Egy ilyen témát persze sok gyakorlati példával kell oktatni. Mindig beépítek a tematikába néhányat a legkézenfekvőbb helyekről: a Harvardról, a Stanfordról, az ECCH-tól, meg van még egy-két megbízható forrás. Az esettanulmányaik jók, kiválóan használhatók. Igazából csak egy baj van velük: mire elkészülnek, egy kicsit már el is avultak. A kidolgozott, megírt, megszerkesztett esetek mellé éppen ezért be kell hozni a napi híreket is. Hát pont ezért figyelek én néhány témát a sajtóban, és ha találok valami érdekeset, kibököm a tábla megfelelő sarkára, aztán a a kurzus közeledtével megrostálom és lefűzöm őket, és ki velük a hallgatók elé.

A tábla egyik sarkában SAP-híreket gyűjtögetek. Nem mindent persze, mert nagyon sok van. Inkább egyes “vezértémákra” szállok rá. Miért kell nekem az SAP? Több oka van ennek. Az SAP a vállalati szoftverek piacán dolgozik, ott pedig az egyik stratégiai kérdés az, milyen tartalmú, irányú és sebességű a piaci konszolidáció. Vajon hasznáható a tendenciák leírására a vasút-analógia? Ha igaz, hogy a vállalatirányítási alkalmazások egyre inkább az integrált infrastruktúrákoz hasonlítanak (itt tessék a vasútra gondolni), akkor a logika azt diktálja, hogy ezen a piacon erőteljes szabványosodásnak, homogenizálódásnak kell végbemennie, különben a vonatok nem tudnak akadály nélkül haladni, az “integrált, kiterjesztett vállalat” álomkép marad. Vajon bekövetkeik ez, és ha igen, milyen módon? Nos, ez az egyik téma, amihez gyűjtöm a cikkeket.

De van másik is. Itt van ez a szép párharc az SAP és az Oracle között. Ha feltesszük a megfelelő szemüveget, láthatjuk, hogy ebben két növekedési stratégia összecsapásáról is szó van. Az SAP fejlődése, növekedése alapvetően organikus: a vállalat belülről növekszik, belülről tesz önmagához újabb és újabb dolgokat. Az Oracle viszont az elmúlt időkben több nagy felvásárlást is végrehajtott, így például nemrég kebelezte be a Siebelt. A történések tehát ilyen szempontból is érdekesek, példaként használva öket meg lehet vitatni az organiukus és az összeolvadás-felvásárlás alapú növekedési, terjeszkedési stratégiák előnyeit, hátrányait és kockázatait, elemezni lehehet a hozzájuk kapcsolódó finom és kevésébé finom vállalati manővereket. A parafán tehát egyes Oracle-hírek is gombostű alá kerülnek.

De van egy harmadik “vezértéma” is. A hjrek szerint az SAP egy CRM alkalmazással pár napja beszállt az “on demand” üzletbe. A “software on demand” irányzat hívei, élükön Marc Benioff-fal, a Salesforce.com főnökével, azt mondják: ne vegyél kocsit – ha utazni akarsz, szállja taxiba! Vagyis, ne vásárolj magadnak szoftvert, ha szükséged van rá, bérelj ki egyet, ott az internet, azon megkaphatod. Vajon mekkora fejlődési potenciál van az “on demand” vonulatban? Melyik metafora fog jobban illeni rá? Talán az elektromosságé? A házi erőmű ritkaság. Vagy az autóké? Van taxi, lehet autót bérelni, de magánautó mégis rengeteg van, az emberek általában kényelmes és rugalmas megoldásnak találják, ha saját kocsival rendelkeznek. Nos, mi lesz a vállalati szoftverekkel? Az egyik kibökött újsághír szerint az IDC úgy becsüli, hogy tavaly a CRM piac durván 9 milliárd dolláros volt, és ebből hat sázalékot képviseltek az “on demand” megoldások, azok, amelyeket használat arányában számláznak. Ennyi is marad ez a szám, vagy ez még csak a kezdet? A Salesforce.com egyérteműen az “on demand” lóra tesz. Az SAP egyelőre jóval óvatosabban nyilatkozik. Ha az ő nézőpontjukból nézzük a dolgot, vajon miról van szó: a meglévő hagyományos üzlet okos kiegészítéséről, vagy hosszabb távon inkább valamilyen “kannibalizálási” jelenségről? És akkor még nem is szóltunk arról, hogy a képben ott van az Oracle is a felvásárolt CRM-bajnok Siebellel…

Na, megyek gombostűt vásárolni.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.