Gengszter

Mozi: Amerikai gengszter. Jó film. Egész jó film. Ridley Scott nagyon tud rendezni, ha éppen van neki mit. Most éppen van. Maga a gengsztertörténet a maga megszokott elemeivel és mintázatával tulajdonképpen nem lenne igazán érdekes. A kábítószer-hálózat főnökét üldözi a szorgalmas detektív. Útjuk szükségszerűen keresztezi egymást. Mindketten ügyesek, taktikáznak, lövöldöznek, kedvesek és erőszakosak, durvák és sármosak, mindenféle magánéleti kötődésekkel és defektekkel.

De ez csak egy réteg a filmben. Van más is. Aki figyel, a film legelején elkap egy villanásnyi időre megjelenő évszámot: 1968. Bizony, ez tulajdonképpen egy évfordulós film. 1968: a Vietkong Saigont ostromolja, Nixon az új elnök, Martin Luther King és Robert Kennedy meggyilkolása, az első szívátültetés, az Apollo 8 a Holdat kerüli, hippik heverésznek a parkokban. Negyven éve történt mindez, az amerikai lapok mostanában tele vannak emlékezésekkel és elemzésekkel. 1968 népszerű címlapsztori. A filmben Lucas, a fekete gengszter King tiszteletes fényképét tarja az éjjeliszekrényén a családi fotók társaságában. Számítógép látható állapotban még sehol, az asztalokon csak papír, a nyomozók parafatáblára gombostűzik a fényképeket és az információkat, a fotókat sötétkamrában hívják elő, az egyik jelenetnél még Antonioni is eszünkbe jut. A háttérben folyamatosan fut a történelem, Nixon fekete-fehér tévében beszél, Vietnámban a dzsungelt és a falvakat bombázzák, New York nyüzsög.

A film legelején az öreg gengszterfőnök rövid menedzsment-eligazítást tart segédjének, kiszemelt utódjának: nézz csak körül, fiam, a jövő a szupermarketeké és a diszkontáruházaké, a mindenféle Martoké. Az ellátási láncot le kell rövidíteni, át kell lépni a közvetítőket, ügyelni kell a minőségbiztosításra, kevés embert kell alkalmazni, mert az ember a láncban a legdrágább és legkockázatosabb tényező. Közben ügyelni kell a társadalmi felelősségre, gondoskodni kell a családról, a népedről. Én nem szeretem ezt az új világot, de ha erős akarsz maradni, alkalmazkodnod kell. Legfontosabb dolog a rend, de néha új rend kell.

Lucas, az utód jó tanítványnak bizonyul: átszervezi a globális ellátási láncot, közvetlen kapcsolatot épít ki a termelővel, átszervezi az elosztást, vigyáz a minőségre. Polgár-gengszter ő, igazi családfő, gondoskodó paternalista főnök, templomba járó ember; ízlése is van, afféle modern-konzervatív, láthatjuk a lakásán: szolid, masszív bútorok, modern képek.. Polgár-gengszter, nyakkendős szőrmebundás, aki az üzletben hasonszőrűekkel érintkezik. Gondolom, az adót is fizeti, jótékonykodik, mindenféle alapítványokat is támogat. Megadja a családnak mi a családé, és a császárnak, ami a császáré. Eljár a tarkabarka, zajos és léha házibulikra, beül egy-egy bokszmeccsre, de lehet, hogy szívesebben nézelődne egy képtárban.

Az életforma fenntartásához, a család felemeléséhez persze működtetni kell a kábítószerüzletet, időnként le kell lőni néhány embert – hát igen, semmi sem lehet tökéletes, mindennek ára van. Lényeg az, hogy korrekten és hatékonyan csináljuk, a minőség pedig legyen tökéletes, az ügyfél legyen elégedett, a haszon legyen tisztességes.

Lucas szervezési innovációi felkavarják a narkó-ökoszisztémát; a főnök talán maga sem számít rá, hogy ez a rendszer ennyire bonyolult, hogy mennyien élnek belőle, rosszak és jók egyformán. Ha az üzlet meggyengül vagy átszervezik, egy csomó ember elveszíti az állását, a megszokott megélhetési forrását, legyen akár máktermelő, utcai terítő, a sereg logisztikusa, rendőr vagy ügyvéd. Nem meglepő, hogy Lucasnak sok ellensége lesz, amit egy darabig kezelni tud, de egyre jobban belebonyolódik a szálakba, a végén a börtön már tulajdonképpen megkönnyebbülés. Mindehhez ott van New York és a Harlem, ott van Indokína, ott van végtelenül szegények, a gazdagok és újgazdagok világa, szociográfiai és antropológiai részletezettséggel és kidolgozottsággal. Szóval jó film, akkor is, ha tudjuk, hogy az ilyen filmek általában mivel szoktak végződni. Nem a felső réteg cselekménye a legérdekesebb benne, hanem ami alatta, mögötte van.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.