Fusson!

Mozi: Ellenséges vágyak. Háború van. Japán megszállja Kína keleti partvidékét. A lány egyetemista. A férfi magas rangú hongongi kollaboráns, vagyis kínai, aki a japánoknak dolgozik. Valamiféle főrendőr vagy kémelhárító, nem lehet pontosan tudni. Precíz, hatékony, kegyetlen ember. Szadista hajlamai vannak – ez talán foglalkozási ártalom, vagy a hajlamhoz keresett foglalkozást.

A lány csatlakozik egy amatőr ellenálló csoporthoz. Csapdába kell csalnia a férfit, akit a többiek meg akarnak ölni. A csalétek saját maga: el kell csábítania a másikat. Lassan, megfontoltan, hogy az ne gyanakodjon. A férfi azonban gyanakszik, az első akció nem sikerül.

Eltelik néhány év. A háború még mindig tart. Második kísérlet. A lányt most profik irányítják. A feladat ugyanaz: felmelegíteni a kapcsolatot, új csapdát állítani. A lány szenvedélyes viszonyt kezd a férfival. Hogy közben mit érez, nem tudjuk: ez ránk van bízva. Nyers testiség a vásznon. A férfi meg akarja ajándékozni a lányt. Testőrök nélkül, egy szál sofőrrel jön el az ékszerészhez. Hibázik, az ellenállók pont erre várnak. A férfi és a lány az ékszerész szobájában ül. A lány felpróbálja a gyémántgyűrűt. Majd dönt. Billen a mérleg. Talán a gyémánt? Talán végre valami emberi? Talán Stockholm-szindróma? Végkifejlet, a légvégén újabb fordulattal.

Jó film, majdnem tökéletes. A rendező a két ember viszonyára koncentrál. A történelmi háttér szinte mellékes. A háború képileg tulajdonképpen alig van jelen. Nem látjuk, inkább beszélnek róla. Nincs is már sok hátra belőle. Tulajdonképpen minden egész másképp is alakulhatna. A történetbe, a látványba, a színészi játékba feledkezett néző inkább csak utólag gondolkodik el néhány kérdésen. Miért megy ez a játék ennyire könnyen a lánynak? Őstehetség lenne kötélidegekkel? Ha gyanakszik, ha életformája a gyanakvás, miért nem tud ez a férfi néhány információt ellenőrizni? És a leszámolás, a merénylet: miért kell ezt az egészet ennyire lassan és komplikáltan csinálni?

De lehet, hogy mindezek lényegtelen semmiségek. Két ember viszonyáról van szó, egy férfi és egy nő közeledéséről, valamiféle egymásra találásáról, testi és lelki viszonyáról. A többi csak díszlet, esetlegesség, mellékes körülmény.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.