Figyelem

A SZEK-ben (Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület) összeállítottuk a Harmadik Elektronikus Kereskedelmi Konferencia programját. Mivel már hónapok óta dolgozunk rajta, a szemem könnyen rátalál az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos adatokra, információkra.

Most éppen néhány friss amerikai statisztika és grafikon  van előttem. Az online reklámokkal foglalkoznak. A reklámcégekben okos emberek ülnek, akik tudják: a hirdetéseket oda kell elhelyezni, ahová az emberek figyelme irányul. A reklám harc a figyelemért, a mi figyelmünkért. A hirdetési adatok tehát elég jó mutatói a figyelemnek, a különböző médiumok iránti érdeklődésnek. Az egyik grafikon éppen a figyelem irányát jelzi. Azt látom rajta, hogy a tévé még mindig vezet, az övé a médiumokra fordított idő fele. A rádió is még közel egynegyeddel büszkélkedhet. Az internet a harmadik: 15%-ot mondhat a magáénak. Az újságok, a magazinok, a videójátékok együtt tesznek ki 10%-ot.

Szóval 15% az internetre. Ez kevés az első vagy a második helyhez, de azért nem semmi. Mit szólnak ehhez a reklámosok? Egy másik grafikon szerint az online reklámok részesedése az összes reklámkiadásokból folyamatosan nő, de 2005-ben még a 6%-ot sem érte el. A “nagy robbanás” – ha lesz ilyen (a tévénél volt egykor) – még előttünk van.

Nézzük a reklámbevételeket. 1997 és 2000 között látványos növekedés tanúi lehetünk: a bevételek egymilliárdról nyolcmilliárdra nőnek. Ezt követően két évig csökkenés következik: hát igen, a dotcom-remények elszálltak. 2003-tól azonban ismét berobban a piac, a bevételek 2005-ben már meghaladják a 12 milliárd dollárt. Tegyük hozzá: a piac magához tért, de ez a piac már nem az a piac, ami az ezredforduló előtt volt. A nagy pénz nem a mindenféle statikus vagy ugrabugráló, mindenfelé elhelyezett miniplakátokból jön, hanem a kereséshez kapcsolt reklámból, aminek jelenleg a Google a legnagyobb mestere.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.