Feleannyi

Michael Mandel elemzését olvasom a Business Weekben (július 14.) és a Mandel-blogon (július 1.) az amerikai kiskereskedelmi forgalom alakulásáról. Az ország gazdasági problémái ellenére a forgalom növekszik. A növekedés fontos forrása – állapítja meg Mandel – az elektronikus kereskedelem. Ha a fogyasztásból kivesszük az energiát, a növekedés 36%-a tulajdonítható az internetes boltoknak. Az elmúlt évben bekövetkezett ugrás szépen látható a mellékelt grafikonon.

A Business Week elemzője arra is felhívja a figyelmet, hogy az USA statisztikai rendszere a külföldiek amerikai e-boltos vásárlásait szépen hozzácsapja a hazai fogyasztáshoz, vagyis azt erősebbnek állítja be a valóságosnál. Újabb példa ez arra – vonja le a következtetést -, hogy a kormányzati statisztikák több ponton egy régi gazdasági modellt mutatnak.

A külföldiek vásárlásait nyilván a gyenge dollár is ösztönzi. Személyes példa: a múlt hét végén egy belvárosi könyvesbolt kirakatában megláttam egy ismert amerikai szerző új könyvét. Már majdnem bementem megvenni, de aztán úgy döntöttem, megnézem az Amazonon. Nos, ott az ára pont feleannyi, mint a budapesti belvárosban. Még szállítási költséggel együtt is megéri, ráadásul azt több könyv között is megoszthatom. Activity based costing.                

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.