Ez a reklám helye

Friss amerikai statisztikai adatok (Global Insight, Bureau of Economic Analysis, McCann) a reklámpiac állapotáról. Ha a reklámra költött dollárokat a GDP-hez viszonyítjuk, látható, hogy a csúcs 2000 környékén volt: ekkor nagyjából a GDP 2,5%-ának megfelelő összeget áldoztak reklámra Amerikában. A Global Insight szerint (mások lehet, hogy másképp mérnek) 2007-ben 295 milliárd dollár ment reklámra. A legnagyobb tétel a direkt reklámleveleké: 61 milliárd dollár. Utána a hagyományos (sugárzott) tévéadások következnek 46 milliárddal, majd az újságok 44 milliárddal. Az internet 21 milliárddal képviselteti magát, valamivel kevesebbel, mint a kábeltévé.

Ha viszont a 2006-hoz mért növekedési adatokat nézzük, egészen más sorrendet kapunk. Az internetes reklámkiadások növekedése egy év alatt 25,5% volt. Nem panaszkodhattak az utcai reklámok (6,3%), a kábeltévések (5,3%) és a magazinok (4,5%) sem. A nagy vesztesek az újságok mínusz 6,3%-kal, de zsugorodtak a hagyományos TV-s és a rádiós reklámkiadások is.

A kétezres kiadási csúcsot valószínűleg a világot meghódítani akaró dotcom cégek idézték elő. Ma a vállalatok olcsóbb megoldásokat keresnek és az emberek figyelmét próbálják követni. Az emberek pedig egyre inkább az internetre figyelnek. A reklámosok szerint többet internetezünk, többet mászkálunk (autózunk?) az utcán, a tévét egyre inkább kábelen nézünk; lapozgatjuk a színes magazinokat, de kevesebb újságot olvasunk és kevesebbet rádiózunk.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.