Emléktárgyak

Olvasom Pollner kollega Médiablog-bejegyzését (június 27.) az iWiW-en felbukkant Hitlerekről. Hasonló esetei másoknak is voltak az internetes világban. Az Amazon például a kilencvenes években élénk forgalmat bonyolított le Hitler könyvével, a Mein Kampf-fal. A jogi helyzet kényes volt, mivel a könyv Németországban be volt tiltva, az USA-ban viszont nem. A forgalom olyan nagy volt, hogy az Amazon intelligens (?) automatája feltette a Mein Kampf-ot a bestsellerlistára. Úgy emlékszem, Jeff Bezos-t a közvélemény nyomása és a Wiesenthal Központ fellépése győzte meg arról, hogy valamit tenni kell.

Egy másik példa: az eBay-t 1999. novemberében egy, a New York Times-ban is publikált levélben kérte fel a Simon Wiesenthal Központot irányító rabbi, hogy az oldalain szüntesse meg a náci emléktárgyak forgalmazását. A vállalat azzal védekezett, hogy e tárgyaknak komoly gyűjtőköre van, ezek ma már a történelem részei, és különben is, a velük való kereskedés az USA-ban nem illegális. A közvélemény ez esetben is mozgásba lendült (tessék megnézni, mit hoz ki a Google az “eBay, nazi, memorabilia” szóegyüttesre), aminek az eredménye az a „policy” lett, ami ma is kint van az eBay honlapján, meg lehet nézni. Ha valaki megteszi ezt, láthatja, hogy bizonytalanságok, nehezen értelmezhető határvonalak azóta is vannak: a náci kor horogkeresztes olimpiai érmeinek forgalmazása például nem kívánatos, a bélyegeké viszont igen.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.