Élet a kazalban

Két hír: (1) a Dell számítógépes szolgáltatási üzletágának bevételei egy év alatt 30%-kal nőttek; (2); az IBM szolgáltatási üzletága az első negyedévben csak 6%-os növekedést tudott produkálni.
Informatikai szolgáltatás, az a kazal teteje. Hogy milyen kazalé? Természetesen az informatikai kazalé. E kifejezést Louis V. Gerstner emlékirataiból kölcsönöztem. Gerstner az IBM elnök-vezérigazgatója volt, Palmisano elődje. Egy bajba került céget vett át 1993-ban, aztán szépen rendbe hozta, majd amikor távozott, billentyűzetet ragadott és leírta az emlékeit. Természetesen az IBM-es emlékeit.

Az IT kazal Gerstner szerint négy rétegből áll. Legalul vannak a mindenféle hardvereszközök, így a processzorok, a memóriák, a tárolók, a monitorok, a hálózati berendezések stb., de ide tartoznak az operációs rendszerek is. Ez a réteg adja az alapokat. Fölötte vannak az integrációs szoftverek, az alkalmazási és tranzakciós szerverek, az adatbázisok és más hasonló alapszoftverek. A harmadik szint az alkalmazásoké: itt találhatók a különböző információs rendszerek, az ERP CRM, KM, SCM stb. alkalmazások, szóval amikkel tényleg lehet valamit csinálni. A legfelső szint a szolgáltatásoké: itt van a rendszerintegráció, a kiszervezés, a stratégiai tanácsadás, az oktatás, a karbantartás, a finanszírozás meg néhány hasonló természetű dolog..

Mit tudunk még a kazalról? Tudjuk és tapasztaljuk, hogy alulról felfelé tömegcikkesedik. A tömegcikkesedés az infokommunikációs ipar fontos jelensége: ahol megjelenik, ott zuhanni kezdenek az árak, összezsugorodnak a nyereséghányadok, válogatósabbak lesznek a vevők. A tömegcikkesedéshez kiforrott technológiák kellenek, szabványosodás, kapacitás-túlkinálat, gátlástalan verseny. Ezekből pedig manapság bőven akad az iparágban.

A tömegcikkesedés tehát fokozatosan rágja felfelé magát a kazalban. Az alsóbb szinteket gyorsabban eléri, mint a felsőket. Legnagyobb biztonságban a szolgáltatások vannak, mivel azok jó része egyedi, testre szabott, helyi és bizalomra épül. Nem véletlen, hogy a szakmában minden jóravaló vállalat felfelé igyekszik, szolgáltató, „megoldásszállító” akar lenni. Van, akinek sikerül, és van, akinek nem.

A tömegcikkesítés egyik bajnoka a Dell. Eddig csak a kazal alsóbb szintjein fejtette ki ilyen irányú tevékenységét, de a fenti hír arra utal, hogy erősíteni próbálja a jelenlétét a legfelsőn is, méghozzá eddig sikerrel. Harapdálni kezdte azok üzletét, akik már ott voltak. Mindebből egy érdekes stratégiai játszma képe rajzolódik ki, több lehetséges kimenettel. A szolgáltatások között is vannak olyanok, amelyek a Dell hatékony eljárásaival könnyebben tömegesíthetők, de vannak olyanok is, amelyek kevésbé. Ha a Dell növekedni akar, akkor hosszabb távon az utóbbiak felé kell haladnia, felfelé szorítva az ott lévőket – lehet viszont, hogy ehhez fel kell adnia eddigi módszereit és filozófiáját. De az is lehetséges, hogy a tömegesedés valóban nekilendül a legfelső szinten is, ami rossz hír azoknak, akik ott eddig szép nyereséget produkáltak. A mezőny mindenesetre széles, hogy mást ne mondjunk, ott van az IBM, a HP, de ott vannak a hirtelen nagyra nőtt indiaiak is.
Érdemes lesz figyelnünk.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.