Elektronikus

Egy feladat kapcsán egyik saját régebbi írásomat olvastam át a minap. Oktatási anyagnak készült, vállalkozók számára, egy, az elektronikus kereskedelmet népszerűsítő könyvhöz, nagyjából hét-nyolc évvel ezelőtt. Újraolvasásnál és újrahasznosításánál mindig az a fő kérdés, mit vállal az eredetiből ma is az ember. Úgy döntöttem, a hasznosíthatósági arány nem rossz, ami főleg a stratégiai megközelítésnek tulajdonítok: az elektronikus kereskedelem alapvető stratégiai problémái (pl. megkülönböztetés, védhetőség, csatornakonfliktus, szinergia) ma is nagyrészt ugyanazok.

Ma viszont sokkal óvatosabb lennék az egyértelmű kategorizálással. Ha az ember ezzel a témával foglalkozik, hajlamos azt mondani, hogy van elektronikus kereskedelem, és van a „hagyományos” kereskedelem, ami következésképpen nem elektronikus. Úgy vélem, ez a megkülönböztetés egyre kevésbé állja meg a helyét, éppen ezért az olyan statisztikákat is gyanakodva szoktam fogadni, amelyek szerint „az elektronikus kereskedelem aránya X%”. Ma úgy mondanám: kereskedelem van, amely különböző helyeken, módokon és mértékben lehet elektronikus. Ízlés és módszertan dolga, hogy hol húzzuk meg a határt, vagy meg akarjuk-e húzni egyáltalán.

Amit ma megfigyelhetünk, az leginkább az „elektronikus” és a „hagyományos” kereskedelem közeledése, konvergenciája. A hagyományos (az egyszerűség kedvéért: bolti) kereskedelemben sokféle módon jelenik meg és fog megjelenni az informatika és az internet: gondoljunk például a rádiófrekvenciás azonosításra, az intelligens bevásárlókocsikra, az intelligens próbafülkékre, a vevőket a boltba becsábító mobilos reklámokra, a kihelyezett keresőterminálokra. Egy Apple-bolt a „hagyományos” kategóriába lenne sorolandó, csak azért, mert bemennek oda az emberek? Nem hinném.

A másik oldalon az internetes boltok – a nagyobb sávszélességet, a fejlettebb multimédiás technológiákat kihasználva – egyre inkább a hagyományos boltokhoz igyekeznek hasonulni, „bolti élményt” igyekeznek adni, pl. az áruk valóban „kirakatszerű” bemutatásával. „Elektronikusabb” lenne az előbb említett Apple-boltnál egy statikus internetes katalógussal operáló e-bolt, amely postán küldi el az árut, és készpénzes utánvéttel fizetnek neki? Kétlem. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.