Do you wanna blog?

E naplóban korábban már bejegyeztem, hogy a Business Week nemrég címlapsztorit szentelt az internetes naplóknak, azaz a blogoknak. Most viszont éppen a Wall Street Journal európai kiadását nézegetem, és itt is találok egy írást erről, méghozzá a fejlécbe kiemelt címmel, ami azt jelzi, hogy a szerkesztő fontosnak tartja.

A cikkből megtudom, hogy az olasz Plaggio Csoport, a közkedvelt Vespa robogók gyártója két bloggot akar indítani, amit amerikai Vespa-tulajdonosok jegyeznek majd. Robogós klubok eddig is léteztek, és most a Plaggio úgy gondolja, hogy a működésüket az internetre is ki lehetne terjeszteni, méghozzá ilyen napló formájában. Hogy miért csinálják? Azért, mert beszélgetni akarnak a robogósokkal, véleményeket és ötleteket akarnak tőlük szerezni, meg persze közösséget akarnak építeni á la Patricia B. Seybold.

A feladat technikai szempontból egyszerű, de kommunikációs szempontból nem az. A rossz blogon az olvasók azonnal megérzik a marketing- és píárszagot, és akkor már nem ér semmit. (Hogy vagyunk, hogy vagyunk? – tréfálkozik Brezsnyev elvtárs. Jól vagyunk, jól vagyunk! – tréfálkoznak a parasztok.) A blog akkor jó, ha gyors, őszinte és spontán. (Szervusz nép! – kiáltotta Fülig Jimmy, poharát emelve. Szervusz király! – üvöltött vissza a nép.)

A vállalati blog írójával tehát meg kell állapodni valahogy, rajta kell tartani valamilyen témán, ügyelni kell arra, hogy tartalmas dolgokat jegyezzen be, de ugyanakkor magára kell hagyni, nem szabad befolyásolni, ami viszont veszélyes dolog, hiszen egy ilyen naplóba tulajdonképpen bármi bekerülhet, akár a bloggozó, akár a nép egyszerű lányainak és fiainak tollából.

A VespaBlogs.com a tervek szerint júniusban indul, és egy amerikai PR cég fogja menedzselni. Négy naplóvezetőt választanak ki, naplónként kettőt. Pénzt nem kapnak, viszont már a tervezőasztalon megnézhetik az új robogókat és meghívást kapnak minden velük kapcsolatos eseményre. Cserébe rendszeresen kell publikálniuk, a téma keretein belül maradva, ami egyébként elég tág, hiszen nemcsak robogó van a maga fizikai valóságában, hanem van hozzá robogós életstílus is. A Plaggio azt reméli, hogy a nép megkedveli a naplót, lehet vele beszélgetni, és blog majd olyan népszerű lesz, mint a General Motors-é, amibe Robert Lutz alelnök is gyakran tesz bejegyzéseket, talán mert fontosnak tartja, hogy így is szóba elegyedjen a néppel, már csak azért is, mert belőle él.

Ezt a bejegyzést egyébként a tudásmenedzsment témakörbe soroltam be. Hogy miért? Azért, mert belegondoltam: ha egy ilyen kommunikációs célú vállalati blog beindul, akkor ott externalizálnak, kombinálnak, internalizálnak és szocializálnak. Lásd Nonaka és Takeuchi vonatkozó műveit. Most ki vagyok művelve e-téren, mivel éppen két tudásmenedzsment tárgyú PhD dolgozatot is el kell bírálnom.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.