Cloud / 1

Haladok a cloud computingról szóló cikkel. Íme a bevezetés a jelenlegi állapotában:

————————————-

Az infokommunikációs (ICT) – tehát az informatikai és a távközlési szektort egyaránt magába foglaló – piacon nemcsak termékek, hanem üzleti modellek is versenyeznek egymással. Üzleti modellnek azt a módot nevezzük, ahogy egy vállalat piacra visz és értékesít egy terméket. Everett M. Rogers az innovációk diffúziójáról szóló könyvében a fejlesztési folyamat fontos lépéseként említi meg a kereskedelmi forgalomba hozatalt (commercialization), az innovációt megtestesítő termék termelését, kiszerelését, marketingjét és terítését értve alatta [Rogers 2003, 152-153. o.]. Az üzleti modell ezekhez a tevékenységekhez kapcsolódik: tömören szólva az a mód, ahogy egy vállalat „pénzt csinál” egy termékből.
    Egy adott termékhez gyakran többféle üzleti modell rendelhető. Autót például lehet vásárolni, bérelni, de be is lehet ülni egy taxiba, vagyis szolgáltatást lehet vásárolni. Eladás, bérbe adás, személyfuvarozási szolgáltatás: ezek különböző üzleti modellek egy gépjármű-flottával rendelkező cég számára. Ha az innováció fogalmát tágan értelmezzük, az üzleti modellek innovációjáról is beszélhetünk. A technológia fejlődése és az üzleti modell megújulása elválhat egymástól, de az is előfordul, hogy az előbbi kifejezetten lehetővé teszi új üzleti modellek kifejlesztését és bevezetését.
    A cloud computing ez utóbbi esetre példa: a technikai fejlődés új üzleti modell megjelenését és elterjedését teszi lehetővé, amely versenyezni kezd az addig megszokottal. A számítógépes szoftverek fenti értelemben vett forgalomba hozatala évtizedeken át úgy történt, hogy az alkalmazásokat „dobozolt” formában, többnyire meghatározott tartalmú licencszerződések keretében eladták a vevőknek, akik azokat saját gépeiken telepítették és futtatták. A cloud computing ezzel szemben szolgáltatás nyújtását jelenti valamilyen távoli helyről (a „felhőből”, vagyis olyan helyről, amit a felhasználó esetleg nem is ismer, nem tudja hol van). A felhasználó nem szoftvert vásárol, hanem szolgáltatást: az alkalmazást az internet modern távközlési hálózatán éri el.   
    Tulajdonképpen nem a szolgáltatási modell maga az újdonság benne, hiszen a számítógépesítés korai éveiben még a nagyvállalatok sem engedhették meg maguknak, hogy saját gépeket vásároljanak: a programok a gyártó gépein futottak, működtetésükről a gyártó szakemberei gondoskodtak. Az említett vásárold meg, telepítsd és futtasd a saját gépeden modell csak később jelent meg, amikor a számítógépek olcsó, könnyen hozzáférhető eszközökké fejlődtek, akkor viszont hosszú időre uralkodóvá vált a piacon. A cloud computing felhasználója szolgáltatásként jut hozzá egy informatikai alkalmazáshoz, de ezt a szolgáltatást ma a legmodernebb technikai eszközök, hálózatok segítségével nyújtják.
   Ilyen szolgáltatásokat nemcsak vállalatok, hanem magánemberek is igénybe vesznek, méghozzá nagy számban. Közismert például a Google keresési szolgáltatása: nem kell hozzá semmiféle szoftvert vásárolni és telepíteni, a szolgáltatás az interneten érhető el nagyon gyorsan, a program valahol a Google hatalmas szerverparkjában fut. A példából az is látható, hogy az ilyen szolgáltatásokért többféle módon lehet fizetni: a keresés akár direkt módon fizetett szolgáltatás is lehetne, de az adott esetben nem az: indirekt módon fizetünk érte a találati oldalakon megjelenő reklámok megtekintésével, vagyis a Google jövedelme a reklámozóktól származik (akik nyilván megkísérlik áthárítani a reklámköltségeket a termékeik vásárlóira).
    E szolgáltatási modell működtetéséhez ma nagyrészt rendelkezésre állnak a technikai feltételek. Szélessávú internetes hozzáférés, nagy teljesítményű kiszolgáló központok (szerverparkok), különböző biztonságtechnikai megoldások, szabványos technikai elemek nélkül a cloud computing tömeges méretekben elképzelhetetlen lenne. A technikai lehetőségeket kihasználva egy adott informatikai alkalmazás fejlesztője terméke piacra vitelénél többféle üzleti modell közül választhat: eladhatja a hagyományos módon „dobozolva”, licencszerződés formájában, de szolgáltatásként is ajánlhatja az interneten keresztül.
    A cloud computing mint üzleti modell technikailag lehetséges, kérdés viszont az, hogy milyen előnyöket tud felmutatni, mennyire versenyképes, van-e esélye arra, hogy széles körben elterjedjen, valódi alternatívát kínáljon, vagy akár idővel legyőzze a jelenleg uralkodó modellt. A technikai kivitelezhetőség ehhez kevés, a modellt gazdasági szempontból is meg kell vizsgálni.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.