Cipő

Egy kurzusra készülve megnéztem egy videót, főszerepben Jeff Bezos-szal, az Amazon főnökével, akit pár napja emlegettem egy bejegyzésben. Nem bonyolult film: Bezos egy tábla mellett áll és beszél, ami ugyebár nem a rendezés csúcsa.

Elmesél például egy anekdotát a cég korai korszakából. A programozói elkövettek egy hibát: a honlap negatív mennyiségek megrendelését is megengedte (pl. mínusz két kötet Bernard Shaw), és ilyenkor, mondja Bezos, a folyamat fordítva indult el, vagyis a vevő kapta a pénzt, mintha az Amazon várná a szállítmányt. Jó történet, tényleg vicces, még ha talán nem is igaz teljes egészében.

Amúgy a filmen Bezos a cége által nemrég sok-sok dollárért felvásárolt Zappos alkalmazottaihoz beszél, megnyugtatóan, hízelegve, udvarolva. A Zappos minden jel szerint a cipőkereskedelem Amazonja, és engem tulajdonképpen ők érdekeltek, az ő fonalukat követve jutottam el Bezos videójáig. A konvergencia jelenségére, a hagyományos és az elektronikus kereskedelem közeledésére, összeolvadására keresek példákat, így találtam meg a Zappost. A konvergencia sokféle módon valósulhat meg, például a hagyományos boltok masszív elektronizálásával (mobiltelefonos, esetleg személyre szabott csábítás az üzlet előtt sétálóknak – tudjuk ki vagy, gyere be, van itt neked valami -, elektronikus ügyfélkártyák, intelligens öltözőfülkék és tükrök, intelligens kosár, direkt online készletgazdálkodási kapcsolatok, szórakoztató szolgáltatások stb.).

Miért jó példa a konvergenciára a Zappos? Például a személyes ügyfélszolgálatuk miatt. Eszük ágában sincs az ügyfeleket a személyes kapcsolatfelvételtől elriasztani, vagyis kereskedelmi ridegmarhákként kezelni őket, akik csak mindenféle automatákkal kommunikálnak a rideg cybertérben, sőt: tudják, hogy sok vevőnek szüksége van egy megértő, meleg emberi hangra, amely lehetőleg helyi tájszólásban szólal meg. Ha felcammogunk a YouTube-ra, több filmben is láthatjuk, hogy működik a cég ügyfélszolgálata, hogyan készítik fel az ott ülő – és nemcsak az ott ülő – embereiket.

Elektronikus hatékonyság emberi „érintéssel” kombinálva – és akkor itt is vagyunk a konvergenciánál.

De láthatunk a Zappos-filmtárban mást is, például nagyon jópofa automatizált raktárt és logisztikai rendszert, mindenféle intelligens polcokkal és óvatosan császkáló, R2D2-ra emlékeztető robotokkal. Tényleg gondolatébresztő. Vannak persze érdekes „apróságok” is, például a 365 napos (!) áruvisszavételi garancia meg világos angol nyelven megfogalmazott, rövid, de velős vevőtájékoztató. Lehet tanulni. Persze az egészhez, hogy valaki idáig eljusson, kell néhány vastag bukszájú kockázati tőkés is, ezt se feledjük el.

“Lehet tanulni” – írtam az előző bekezdésbe. Valóban, a Zapposra oktatási anyagok után kutatva kerestem rá. Rengeteget találtam: érdekesek, elevenek, interaktívak. Azon is el kell gondolkodni, hogy a továbbiakban tulajdonképpen szükség van-e az én közreműködésémre, vagy elegendő megmutatni az utat a forrásokhoz és azt mondani: a többi a te dolgod, ott a víz, igyál belőle.

Hozzászólás írása

Hiba az űrlap kitöltése során!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

*
*
*
*