Cave canem!

– mondták a régi rómaiak. Óvakodj az egyhíres, egykönyves emberektől! – mondom én itt most. Ez a típus egyetlen hallott, látott, olvasott jelenségből von le messzemenő következtetéseket a világ állapotáról, és rendszerint a legutolsó benyomásai alapján ítél. Ezt láttam, ezt olvastam, ezt hallottam éppen, a világ tehát erre fog menni – állítja.

A világ azonban összetett és csak ritkán fejlődik egyenes vonalban. Gyakran előfordul például, hogy két lépést tesz előre, aztán egyet hátra, ez után viszont újra kettő következik előre. A merész (vagy hebehurgya) pionírok ismeretlen területen járnak, szakadékba esnek, elsodorja őket egy váratlan áradás, vagy lenyilazzák őket a bennszülöttek. Mögöttük azonban jön az új hullám, kitaposottabb ösvényeken, felkészültebben, a kudarcokból tanulva.

Itt van például egy friss hír, Forbesék küldték drótpostán és a Dellről szól. A cég az év végéig további kétezer embert akar toborozni Indiában, szoftverfejlesztési és ügyfélszolgálati munkára. Az újakkal együtt már tízezer emberük lesz a szubkontinensen. Mondjuk, ez most két lépés előre. Volt azonban egy hátra is. Nem is oly rég azt lehetett hallani, hogy a Dell bezárja az indiai ügyfélszolgálatát, mivel az ügyfelek valahogy nem jöttek ki jól az indiai szolgáltatókkal. Úgy rémlik, valamilyen kiejtési probléma volt, valaki nem elég jól beszélt angolul, csak már arra nem emlékszem, hogy az indiaiak-e vagy a texasi ügyfelek. Akkor többektől azt hallottam, hogy az outsourcing halott dolog.

Két lépés előre, egy hátra. Hát igen, az outsourcing a jelek szerint ilyen műfaj. Tényleg jönnek, nem is ritkán hírek zátonyra futott kísérletekről, veszekedésbe fulladt akciókról, előre nem látott költségekről, mérési problémákról, visszavett funkciókról. A pionírok most fizetik meg a tanulópénzt. Az, hogy az informatika kiszervezése milyen irányba halad, végső soron közgazdasági törvények és összefüggések fogják eldönteni.

De mondhatnék másik példát is. Amikor beindult az internet tömeges terjedése, azt jövendöltük, hogy marketing kommunikációs eszközként ki fogja szorítani a többieket. Aztán az internetes reklámokra fordított kiadások növekedése leállt, sőt, a kereslet visszaesett. Mégis, aki temetésre készülődött, rosszul járt. Most látom a friss adatokat: 2005-ben várhatóan az összes reklámbevétel 15%-át az internetes reklám adja, a részarányt mutató görbe szépen kúszik felfelé. Egy lépés hátra, kettő előre.

Mindezekből az is következik, hogy nem mindig jó pionírnak, első piacralépőnek lenni. Tagadhatatlan, hogy vannak olyan piacok, amelyeknél a „győztes mindent elvisz”, hogy az ABBA egyik legendás számát idézzem. Vannak azonban olyanok is, amelyekre ez nem jellemző, sőt a második, harmadik hullámnak sokkal jobbak az esélyei. A dallasi Stan Liebowitz egy egész könyvet írt erről.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.