Carlota

Itt van az orrom előtt egy globális üzleti barométer. Szokatlan barométer, mert nem azt mutatja, hogy milyen idő lesz, hanem hogy milyen időt várnak. A The Economist kutatással foglalkozó testvércége készítette és publikálta. Nem egy mutatója van, hanem több: azt lehet látni rajtuk, hogy az egyes iparágakban mennyire optimisták a vezetők. Optimisták azok, akik szerint a dolgok jobbra fordulnak, a pesszimisták viszont – könnyű kitalálni – pont fordítva gondolják.

Az átlag most éppen +13, ami óvatos optimizmust jelent. Látványos különbségek vannak viszont az egyes szektorok között. A sor végén, lógó orral, három szektor áll: a pénzügyi szolgáltatásoké (hiába, itt van ez a jelzáloghitel-válság), a szállításé és a turizmusé (így egyben) és az ingatlanoké (ha nincs jelzáloghitel, nincs építkezés, esnek a lakásárak). De ki vezeti a sort legfelül, mosolygós, derűs arccal? Hát az informatikai ipar, de a távközlési szektor optimizmusa is átlag feletti.

Miben nyilvánul meg ez az optimizmus? Például azokban az árakban, amiket manapság egyes internetes cégekért kínálnak. A Facebook az idén becslések szerint körülbelül 150 milliós bevételt fog elérni, de ez nem zavarja az érte versengőket abban, hogy az értékét tízmilliárd fölé becsüljék. Mekkora P/E hányados lehet ez, emberek? A TechCrunch blog gazdája százmilliót kaphat a felvásárlójától, a RockYou!-é a pletykák szerint 500 milliót. A sajtóban pedig újra megszólalnak a kilencvenes évek végének ismerős hangjai: bizony, a stratégia most fontosabb a pénzügyi teljesítménynél… Az a fontos, hogy megépítsd, hogy a tied legyen, hogy első legyél, a vevők majd jönnek…

Újabb internetes lufi? Igen, újabb lufi, mondja Carlota Perez, aki remek könyvet írt az innovációs ciklusok természetéről. Csak ez a lufi, folytatja a gondolatot, most más, mint az előző lufi volt, a múlt század végén. Az egy hasznos lufi volt, mert segített koncentrálni a forrásokat a modern infokommunikációs infrastruktúra felépítéséhez. Rengeteg versenyző, gazdagon bugyogó tőkeforrások, sok IPO, általános gründolási láz. Ami viszont most van, az inkább kaszinózás, „asset inflation”, amiben egyesek meggazdagodnak majd, mások meg elszegényednek. Egy tisztességes iparágnak, véli Carlota Perez ebben a fejlődési szakaszban már nem pénz-, hanem termelés-vezéreltnek kellene lennie, és egy szép, oligopolisztikus piaci rend felé kellene orientálódnia, ahogy ez például az autóiparral is történt.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.