CIO barométer

Átnéztem a CIO Insight legújabb felmérésének publikált eredményeit. Nevükhöz illően az amerikai intézményi informatikai vezetők, vagyis a CIO-k helyzetét, gondolatvilágát vették górcső alá.

Rögtön az elején találtam egy fontos megállapítást: a közepes és nagyobb méretű vállalatoknál a CIO-bérek növekedtek, méghozzá nem is kevéssel, 12,4%-kal. Közgazdászként nyilván az jut erről az ember eszébe, hogy akkor vagy a kereslet nő, vagy a kínálat csökken, esetleg mindkettő egyszerre történik, de ezt már nehezebb kideríteni.

Egyáltalán, a publikált statisztikákból nehéz általános és egyértelmű következtetéseket levonni. Az mindenestre jól látszik, hogy a CIO-k egyre fontosabbnak tartják a stratégiai gondolkodást: ha megkérdezik tőlük, hogy mi a CIO legfontosabb feladata manapság, akkor a vállalati stratégia meghatározásához való hozzájárulást teszik az első helyre. Magasabbra menni, valamivel távolabb kerülni az operatív feladatoktól, azokat delegálni valaki másnak. Ha a kérdést a jövőre vonatkozóan teszik fel, akkor pláne ez a válasz: stratégia!

Ennek viszont ellentmondani látszik az a tény, hogy egyre kevesebb CIO dolgozik közvetlenül a CEO alárendeltségében: 2003-ban még 62% volt az arányuk, aztán minden évben csökkent egy kicsit és most 48%-on áll, ami egyébként nem kevés, de kétségtelenül kevesebb, mint a 62. Ha egy kicsit mélyebbre ássuk és előszedjük a fél- és egymilliárd dollár közötti forgalmú cégeket, akkor ez az arány csak 36%.

Nehéz megmondani, hogy a válaszok közül mi az ábránd (ahogy a műveltek mondanák: „wishful thinking”) és mi a valóság. Mindenesetre arra a kérdésre, hogy mi kell leginkább a CIO pozícióban a sikerhez, a legtöbben ezt válaszolták: leadership-képesség, az üzlet megértése és a stratégiai gondolkodás. A harmadik tényező határozottan megerősödött 2003 óta.    

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.