Bukarest

Két nap a plakátokkal borított Bukarestben, az iskola kihelyezett MBA programján. A kurzus tárgya az outsourcing. Most tanítom harmadszor. Az első változat egy vállalat számára készült, a második nyáron futott a budapesti MBA-n, a harmadikra most került sor Romániában. Az értéke másfél kredit, ami most háromszor két napot jelent a szomszéd ország fővárosában.

Az első nap az alapozásé. Egyebek között a kiszervezés három szintjéről beszélek: megkülönböztetünk taktikai (rövid távú, alkalmi problémákra reagáló), stratégiai (hosszú távú, tartós együttműködést jelentő) és transzformációs outsourcingot. Az utóbbi nem egy vállalatot érint, hanem egy egész iparágat, vagy akár a teljes gazdaságot, ahol hatására átalakul a munkamegosztási rend, megváltoznak a játékszabályok. Az elektromosságot hozom fel példaként: a villamos energia termelése és elosztása nagy, közmű jelegű vállalatokban koncentrálódott, a vállalatok lemondtak arról, hogy saját generátorokat vásároljanak és működtessenek.

Mi tette ezt lehetővé? Egyrészt a technika fejlődése, másrészt a tömegszerűséggel járó gazdaságosság, harmadrészt a szolgáltatás szabványosodása. Ott, ahol működik ez a három erő, nagy jövője lehet a kiszervezésnek, a közmű-modellnek. Vita arról, érvényes lehet-e mindez az informatikai szolgáltatásokra.

A foglalkozáson arra is igyekszem felhívni a figyelmet, hogy az outsourcing néha egészen szokatlan módokon jelentkezik. Itt van például a közösségi szűrés, ahol nagy tömegek dolgoznak például a Google-nak vagy az Amazonnak, anélkül, hogy átgondolnák: tulajdonképpen ez is kiszervezés: „crowdsourcing”. A csoportban ez a gondolat némi meghökkenést kelt, többen vitatkozni kezdenek vele.                

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.