Biztosítás

A Newsweek friss számában olvasom: egyes amerikai biztosítók új szerződési és díjfizetési rendszert vezettek be. Az ötlet két egyszerű megfigyelésére épül. Az egyik: sok autóban van GPS, ami meg tudja mondani a sofőrnek, hol van az autó. A másik: sok autósnak van mobiltelefonja, amivel jeleket lehet küldeni mindenfelé. Ha a kettőt összekapcsoljuk, akkor a biztosító is megtudhatja, éppen hol van az autó, mit csinál, merre megy. Akkor tudhatja meg, ha valaki vállalja, hogy ilyen módon nyomon kövessék. Cserébe egy rugalmas, a körülményekhez igazodó díjfizetési rendszert kap a biztosítótól, ami a szokásos fix díj helyett a tényleges használtra épül, vagyis attól függ, használják-e az autót, mikor használják, mennyire veszélyes az adott útszakasz. Ha valaki kerüli a veszélyes helyeket, vagy egyszerűen kevesebbet használja az autóját, kevesebbet fizet.

Igazságos elgondolás ez, hiszen ha a tarifa egységes, az óvatosabbak díjaiból keresztfinanszírozzák az óvatlanoknak járó kártérítéseket. Már csak az a kérdés, beleszámít-e az így generált biztosítási forgalom az elektronikus kereskedelmi statisztikákba.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.