Az ismeretlen olvasó

Tegnap délután a HVG Goldenbolt versenyének záró rendezvényén gratuláltam a győztes Petnet vezetőjének, Kónya Krisztiánnak. Beszélgettünk is egy kicsit a piac és az e-boltok problémáiról, köztük olyanokról is, amelyek rövidesen terítékre kerülnek a SZEK őszi konferenciáján.

Apropó elektronikus kereskedelem. Merő hiúságból időnként felmegyek a hálóra és megnézem, kapható-e az e-boltokban az „Üzleti elvárások – informatikai megoldások”. Egy szerzőt ugyebár két dolog bosszanthatja fel, ha belép egy könyvesboltba, legyen az akár hagyományos, akár elektronikus: (1) ha nem kapható ott a könyve (Mi van, talán azt gondolják, nem kell senkinek?); (2) ha kapható (Hát még nem fogyott el?).

Újabban egyre inkább az érdekel, mit is mondanak nekem a webes boltok lapjai a titokzatos ismeretlen olvasóról. Néha felbukkan egy-két kritika, olvasói vélemény, de tanulni lehet az „akik ezt megvették, a következőket is kiválasztották” rovatokból is. Mit olvasnak azok, akik engem is olvasnak? Mit árulnak el róluk a statisztikai listák? A könnyű műfajban utaznak inkább, vagy a nehézben? Az aluljáró-irodalomra harapnak, vagy a kevésbé hatásvadász irodalmat kedvelik? Vegyítik-e a szakirodalmat a szépirodalommal? A listákat, a választásokat nézegetve néha egyetértően bólogatok, máskor meglepődök.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.