Anyag

Két napja egy bejegyzésben Rupert Murdoch-ot emlegettem. Most olvasom a hírt: cége, a News Corp. médiabirodalom tárgyalásokat folytat a Telecom Italia-val. Manapság az ilyesmi egyáltalán nem meglepő. A távközlési cégeknek tartalom kell az e blogban is többször megénekelt „triple play” stratégiához. Egyre többen mondogatják magukról, hogy ők tulajdonképpen már nem is távközlési, hanem médiavállalatok. A hagyományos távközlési üzletágak nem jövedelmeznek jól. A Telecom Italia árfolyama 2004 végén volt a csúcson, azóta piaci értékének egyharmadát elvesztette. Ezért kell a megállapodás Murdoch cégével. A hálózatokon tartalmat kell benyomni a lakásokba, az íróasztalokra és a zsebekbe. Internetes tévé, mobil tévé, video on demand.

A játék sokszereplős. Hogy mást ne  mondjunk, az Apple és az Amazon keményen dolgozik az online moziszolgáltatáson. Egy filmért nem kell a boltba bemenni, nem kell a futárra vagy a postásra várni, hanem legálisan letölthetem valaki internetes boltjából. Már az árakat is tudjuk, az átlagos filmárak mindkét cégnél tíz dollár körül fognak mozogni.

Érdemes lesz figyelni, mi történik az „fizikai” üzlettel, megmaradnak-e a DVD és CD boltok, kölcsönzők, életben maradnak-e az olyan e-modellek, mint például a Netflixé. Egyáltalán nem kizárt, hogy megmarad belőlük valamennyi. Azt, hogy pontosan mennyi, valószínűleg senki sem tudja. A Nielsen/NetRatings egy felmérés kapcsán nemrég jelentette, hogy az internet felhasználói szívesen vesznek zenét online módon, és évente átlagosan 107 dollárt költenek erre. De, és most jön az érdekesség, ugyanezek az emberek évi 99 dollárt, vagyis majdnem ugyanannyit költenek „hagyományos” CD korongokra. Tehát valami miatt, isten tudja miért, az anyagi világ mégiscsak fontos nekik. Eredeti CD, eredeti tokban, eredeti borítóval, felrakva a polcra, némi szobadíszi funkcióval. Igen, ez valódi, meg lehet tapogatni, az enyém.

Azt is láthatjuk, hogy az emberek a könyveket is anyagi formájukban szeretik a legjobban, pedig, úgy tudom, a legújabb e-book kütyük már a lapokra vetődő árnyékot is szimulálni tudják.

Ezért nem hiszek az olyan jövendölésekben sem, hogy pár év vagy évtized múlva eltűnnek a nyomtatott újságok. Az újságpiac az internet hatására egész biztos átalakul, méghozzá alaposan átalakul − kár lenne tagadni ezt, hiszen itt történik a szemünk láttára. A trendek azonban vegyesek. Tudjuk például, hogy sok úgynevezett általános „tini életmódmagazin” válságban van, mert az általuk megcélzott korosztály az interneten tájékozódik. Az „általános” tartalmú magazinok vannak nehéz helyzetben, mert ugyanakkor a specialisták, a valami különleges tartalmat szolgáltató tini rétegmagazinok viszont köszönik, jól vannak.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.