Anglia, terror

Utazás Angliába a terrorveszély bejelentésének másnapján. Ferihegy az utas számára nyugodt, a járatot nem törlik, a biztonsági eljárások a megszokottak, Londonban csak egy kicsit kell többet várni a csomagokra. A városon nem látszik semmi, minden működik.

A tévéből és az újságokból viszont áradnak a hírek, a BBC szinte csak a feltételezett terroristákkal, a rendőrség akciójával, a légi közlekedés állapotával foglalkozik. A helyzet bonyolult, több okból is. A rendőrség most nem egy bűncselekmény elkövetése után lépett akcióba, hanem megelőző lépéseket tett, a bűn tehát nem lett elkövetve, ezért a vádat nehéz összerakni, bizonyítékokkal megtámogatni.

Nem lehet tudni, hogy ki a vélt vagy valós ellenség tulajdonképpen. A híradásokból és véleményekből az hámozható ki, hogy nem hierarchikus szervezetről van szó, hanem egy hálózatról: organikus, alakját mindig változtató, értékek és érzelmek által összetartott, modern kommunikációs technológiával támogatott rendszerről, a jelen kor szervezeti átalakulásainak mintapéldányáról. Hálózat, virtuális szervezet, kisebb, öntevékeny csapatok, projektmunka, kultúra. Tulajdonképpen ott lenne a helye a szervezési tankönyvekben. A második világháború Európában Berlin, azaz a központ elfoglalásával, a vezérek megölésével, illetve foglyul ejtésével ért véget. Itt nincs Berlin, a vezérkar léte nem tűnik többnek feltételezésnél. Modern szervezet az internet korszakában. Ha még morbidabb akarnék lenni, azt mondanám: még ez az ötlet, hogy a robbanóanyagot külön-külön felcsempészett komponensekből a repülőn kell összerakni, még ez is az internetre emlékeztet, hiszen a jelek ott is hasonló módon állnak össze a célállomáson.

A sajtóban a teendőket vitatják a hozzáértők. Látszik, hogy a friss rendszabályok általános betartása ellehetetleníti a légi közlekedést. Pontosabb célzásra van szükség, kevesebb felesleges munkával, jobb találati aránnyal. Élénk vita bontakozik ki arról, lehet-e, szabad-e az utasokat a szerint osztályozni, hogy kik a gyanúsabbak. Amikor a tévében a „profiling”-ról beszélnek, mintha valamilyen marketinges szöveget hallgatnék: ha a „robbantás” szót a „vásárlás” szóval helyettesítem, az ügyfélkapcsolatok menedzsmentjének klasszikus problémáját kapom: a tömegben hogy lehet megtalálni azokat, akik várhatóan vásárolni fognak, hajlamosabbak arra, hogy vásároljanak, valamilyen impulzusra reagáljanak. Ehhez információ kell és gondos elemzés: nemzetiség, vallás, életkor, lakóhely, képzettség, utazási és pénzkezelési szokások, stb. Terror CRM. Úgy tűnik, az adatbányászok még érdekes feladatokat kaphatnak itt. Az etikai kérdések súlyosak, a potenciális érintettek hevesen tiltakoznak. 

A sajtó sokat idéz különböző blogokból. A blogvilágban megjelennek a legfrissebb összeesközés-elméletek, akárcsak szeptember 11-et követően. A brit hatóságok egyik képviselője viszont arról beszél, hogy az internetet a terroristák ellen kell fordítani, így például meg kell akadályozni azt, hogy terrorbarát vagy robbantási tanácssadással foglalkozó oldalak megjelenjenek.                   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.