Álommadár

A legjobb tananyagokat az élet írja. Maradjunk annál az outsourcing-kurzusnál, amit nemrég emlegettem egy bejegyzésben. A diasoromban szerepel egy dia a Boeing új, Dreamliner nevű gépéről. A cég több mint kilencven éves történetében ez az első gépmadár, amit jelentős részben más cégek terveznek és gyártanak. Tervezési és gyártási kiszervezésről van szó tehát, moduláris rendszerben, egy nagy informatikai tervező alkalmazással a közepén. Hosszú leírás található róla a Wikinómiában.

A kurzus kötelező olvasmányai közzé betettem Stephanie Overby cikkét az offshore kiszervezés rejtett költségeiről. „Rejtett” alatt azt kell érteni, hogy előre nehezen kalkulálható, nehezen felbecsülhető, valami, amire a kiszervező esetleg nem is számít. Overby a következőképpen csoportosítja ezeket a kiadásokat: (1) a szállító megtalálásával és kiválasztásával kapcsolatos költségek; (2) a tevékenységek átadásának költségei; (3) az elbocsátások, leépítések és átcsoportosítások költségei; (4) a kulturális súrlódásokból, illeszkedési problémákból származó költségek; (5) a kiszervező rendszereinek felzárkózatása miatt felmerülő kiadások.

A Dreamliner-példát és e cikket eddig nem kapcsoltam össze, mostantól azonban megteszem, méghozzá a The Wall Street Journal segítségével. A december 7-i számban hosszú cím- és hátlaptörténet jelent meg a csodagépről. A program csúszik, méghozzá több hónapot. A kiszervezett tervezési hálózatban sokféle előre nem látott probléma merült fel, köztük olyanok is, amilyeneket Overby cikke emleget. A specifikációk egy része – a beszállítók szerint – késve készült el. A bedolgozó első körös tervezők ma munka egy részét saját alvállalkozóiknak adták ki, amitől megnőtt a feladat komplexitása. Egyes befutott részegységekhez a szállító mellékelt összeszerelési utasítást, csak éppen olaszul. A Boeing mérnökei nehezen látják át, mi is történik tulajdonképpen a beszállítók gyáraiban. Az összeszerelésnél 1.200 komponensre számítottak, de 30.000 érkezett.

Kérdés az, mennyi ebből az egyszer megfizetendő tanulópénz, és mennyi írható a megoldás számlájára. Közben olvasom, hogy a szorongatott helyzetben lévő vetélytárs Airbus hasonló rendszeren gondolkodik. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.