Akárki

A számítógéphez telepedve két dolgot tettem magam elé az asztalra. Az egyik egy grafikon, a másik egy újsághír.

A grafikon a Thomson Datastream-tól származik. Két görbe van rajta: az egyik a Dow Jones 600-as tőzsdeindexet mutatja, a másik szintén tőlük a telekommunikációs indexet. Szépen látszik, hogyan nyílik egyre szélesebbre az olló a kettő között. Az előbbi 24%-ot emelkedett 2005 januárja óta. A második minuszban van, azaz süllyedt. A távközlés volt a DJ 600-as 18 szektorából az egyetlen, amelyik tavaly negatív eredményt produkált, és az idei évet sem kezdte jobban.

A másik dolog, amit magam elé tettem, egy újsághír a Newsweek legfrissebb számából. Arról szól, hogy a közismert áruházlánc, a Tesco internetes telefonos szolgáltatást nyitott, ezzel bővítve amúgy is szélesedő távközlési szolgáltatáskínálatát.

Az internetes telefon nem újdonság, e naplóban is többször foglalkoztunk már vele. A hírben igazából a Tesco az érdekes. Újabb példa arra, hogy a távközlési üzletbe tulajdonképpen akárki beszállhat, egy pár fős kisvállalkozástól kezdve egy közismert áruházláncig.

A távközlési index süllyedésének nyilván több oka van. Az internetes telefon az egyik. A távközlési cégek bevételében a hangos telefon különböző arányokban jelenik meg. Az ingyenes internetes telefon elsősorban azokat veszélyezteti, akiknél ez az arány nagy. Az internetes telefon úgy fejlődik, ahogy azt a harvardos Christensen professzor leírta: szakadásos (disruptive) innovációt jelent, a piac alsó szegmenséből támad és fokozatosan hódítja meg a magasabb tartományokat. A statisztikákból jól látható, hogy a felhasználók száma exponenciálisan nő, csak Európában vagy hatvanmillió van már belőlük. Mivel a drót nélküli internetezés gyorsan terjed, a mobiltelefonos cégek sem érezhetik magukat biztonságban – tessék megnézni néhány nagy játékos piaci árfolyamának alakulását mostanában.

Mi lesz az internetes telefon, illetve általában a hangos telefon sorsa? Számos példa mutatja: jó esélye van arra, hogy különböző áru- és szolgáltatáscsomagok ingyenes “reklámajándéka” legyen. A Tesco-nak nyilván az a célja, hogy minél nagyobb forgalmat csináljon a boltjaiban a maga megszokott árucikkeivel. Az internetes telefonos szolgáltatás segítségével megerősítheti a pozícióját a háztartásokban. A telefonálás egy kis olaj a fogaskerekek közé, hogy jobban forogjanak. Más cégek is így fognak gondolkodni, illetve jó páran már így is gondolkodnak.

A kieső bevételeket a hagyományos telefontársaságoknak nyilván pótolni kell valahonnan. Erre vonatkozóan különböző elképzelések és kísérletek vannak. Erős a nyomulás a televíziózás felé. Azt is láthatjuk, hogy egyes cégek médiavállalatokként próbálják újrapozícionálni magukat, és ennek szellemében alakítják stratégiájukat. A helyzet egyelőre bizonytalan, nem tudjuk, mi fog sikerülni, és mi nem.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.