ASP

Gyűjtögetem az anyagot a cloud computing témához. Ha történeti oldalról közelítünk hozzá, nem lehet megkerülni az Application Service Provider-eket, vagyis az ASP-ket. Ők csináltak először tömeges üzletet abból az ötletből, hogy informatikai alkalmazásokat szolgáltatásokként távoli adatközpontokból is el lehet juttatni a felhasználókhoz. Más kérdés, hogy milyen sikerrel. Amerikában 2001-ig nagyjából 500 ASP céget alapítottak. Az üzlet tízmilliárd dollárnyi kockázati tőkét nyelt el. A szolgáltatók egy része más, már befutott alkalmazásfejlesztőktől (például a PeopleSofttól) licencelt alkalmazásokat, mások saját programokat fejlesztettek. Az ASP cégek nagy része a dotcom válság idején eltűnt, csődbe ment, de néhányan ma is megvannak belőlük.

Ha stratégiai szempontból értékelni akarjuk a pozíciójukat, az esélyeiket, és fel akarjuk tárni a sok bukás okát, három kérdést mindenképpen ajánlatos feltenni velük kapcsolatban. (1) Van-e szerepe ebben az üzletágban a hálózati hatásnak, és ha igen, mekkora? (2) Lehet-e számítani a tömegszerűségből eredő gazdaságosságra? (3) Milyen esélyek vannak a felhasználók megtartására?

Amúgy ezeket a kérdéseket minden olyan internetes vállalkozás esetében célszerű feltenni, amelyek elindítása nagy összegű indító beruházást igényel. A korai indulóknak akkor vannak jó esélyei, ha a működik a hálózati hatás (a rendszer a csatlakozók számával egyre értékesebb lesz), a tömegszerűségből eredő gazdaságosság nagy (a fajlagos költségek gyorsan csökkennek),  a felhasználók a szolgáltatóhoz köthetők (vagyi működik a lock-in hatás).

A korai ASP-k csak részben feleltek meg ezeknek a követelményeknek. A következményeket láthattuk.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.