A kattintó

Az elmúlt hetekben, ahogy ez egyes blogbejegyzésekből is látható, több előadást is meghallgattam az online reklámokról. Ezek a reklámok itt ugrálnak az én szemem előtt is, el kell hessegetnem őket, ha valami komolyabb tartalomhoz akarok jutni. Bejönnek híroldalakon, bejönnek keresésénél, és nyilván bejönnének társasági hálóknál is, ha csatlakoztam volna valamelyikhez.

Bejönnek mindenkinek – de ki kattint rájuk? Ez itt a kérdés. Erre vonatkozóan is találtam néhány forrást. Az egyiket Danah Boyd emlegeti  a blogjában. A hivatkozott amerikai felmérés szerint a kattintók eloszlása jellegzetes „long tail” mintát követ: az internet használóinak nagy többsége nem kattint semmiféle reklámra, vagy csak ritkán és kevésre, van viszont egy kisebb csoport, ők viszont gyakran és előszeretettel művelik ezt a sportot.

Kik ők? A leírás szerint nagyobbrészt nők, idősebbek, középnyugati államok lakói, szeretik a mindenféle nyereményeket, gyöngyöket, cukorkákat, csecsebecséket, amiket a marketingesek hintenek maguk körül. Ők azok, akik átnézik a levelesládájukba dobott reklámújságokat, elolvassák a reklámleveleket, örülnek a telemarketingesek telefonhívásainak. Fontos tanulság: ez a csoport nem azonos az „átlagos internethasználóval”, vagyis nem reprezentálja a hálón megjelenő sokaságot. Ilyen kutatások nyilván lesznek a jövőben is, érdemes lesz figyelni az eredményeikre. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.